Apple beschuldigd van ondermijning van het digitale ecosysteem

Redactie WINMAG Pro
Adverteerders zijn voor een groot deel afhankelijk van online tracking om hun online campagnes gericht te tonen aan gebruikers. Met een update van Safari 11 wilt Apple dat veranderen en daar zijn Amerikaanse adverteerders alles behalve blij mee.

In een open brief van de Digital Advertising Community waaronder enkele van de grootste adverteerdersorganisaties in de VS vallen, vragen ze Apple af te zien van de update. De update zou het digitale ecosysteem die veel van de content online sponsort ondermijnen.

Apple pakt tracking in Safari 11 aan

Apple kondigde eerder dit jaar aan dat ze tracking cookies in Safari 11 willen aanpakken. De veranderingen worden doorgevoerd in WebKit, de onderliggende engine van Safari. Cookies van derde partijen die gebruikers over meerdere domeinen volgen worden door Safari geblokkeerd, tenzij een gebruiker binnen 24 uur gebruik maakt van het desbetreffende domein. Na dertig dagen wordt de cookie automatisch gewist, tenzij een gebruiker binnen die dertig dagen weer gebruik maakt van het domein. Dit zou de gebruiker meer privacy geven omdat zij volgens Apple nooit om dergelijke tracking heeft gevraagd.

Volgens de adverteerdersorganisaties verandert Apple hiermee eigenhandig de regels en bepalen zij wie wel en wie niet een eerste partij en een derde partij, en dus welke cookie wel en niet behouden mag worden. Bovendien blokkeert dit intelligente targeting van organisaties, waarmee Apple het onmogelijk maakt voor adverteerders om succesvol gerichte campagnes online op te zetten.

De open brief is hier te lezen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie