Update: Consumentenbond waarschuwt voor aanschaf Samsung Galaxy S7. Terecht?

Redactie WINMAG Pro
De Consumentenbond heeft zich uitgesproken tegenover Samsung omdat die tweede in maart wil stoppen met het ondersteunen van de Galaxy S7 en S7 Edge middels updates. Is deze kritiek van de Consumentenbond wel terecht?

De Consumentenbond is van mening dat Samsung de verplichting heeft om toestellen die nog in de winkels liggen te blijven voorzien van updates. Samsung wil na twee jaar de ondersteuning stoppen van de Galaxy S7 en S7 Edge, plus de J3. Volgens een woordvoerder van Samsung betekent het stopzetten van de ondersteuning niet dat er geen updates meer verschijnen.

Samsung versus de Consumentenbond

Natuurlijk heeft de consumentenbond een punt wanneer de organisatie meent dat updates helpen om gebruikers te beschermen. De kritiek tegen Samsung echter is nogal eenzijdig. Zo spande de Consumentenbond al eerder een zaak aan tegen Samsung over haar updatebeleid, een zaak die Samsung won. Hiervoor loopt momenteel een bodemprocedure.

Waarom de Consumentenbond juist Samsung eruit pikt heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat zij het gros van de Android-toestellen leveren met hun Galaxy-lijn. Ook het feit dat de betreffende Galaxy-toestellen uit 2016 nog te koop zijn terwijl de ondersteuning wordt stopgezet steekt de bond.

Samsung als voorbeeld

Wat de Consumentenbond echter niet meldt, is dat het veiligheidsbeleid van andere smartphonemakers net zo karig is. Uit eigen onderzoek van de bond blijkt dat Samsung het qua recente updates nog redelijk goed doet:

‘5% heeft een veiligheidsupdate van augustus 2017 en 11% een update van juli 2017’

waarbij met name Alcatel, LG en Wiko er slecht afkomen. Dat juist Samsung eruit gepikt wordt is dan op zijn minst opmerkelijk te noemen. Tenslotte zijn beveiligingupdates essentieel voor goede security en loop je als eigenaar van een toestel van de eerder genoemde drie net zo goed risico.

Dat de Consumentenbond op komt voor de rechten van consumenten waar het dergelijk dure apparatuur betreft, helemaal prima. Maar hoe de bond dit aanpakt soor specifiek Samsung eruit te pikken mag gerust krom genoemd worden, ondanks dat zij een grootschalige actie zijn begonnen waarmee geprobeerd wordt alle fabrikanten van Android-devices aan te zetten tot langere ondersteuning van hun devices.

Wellicht wil de bond met Samsung een voorbeeld stellen? Wat de redenen ook zijn om juist Samsung aan te pakken weten we niet, maar je pijlen richten op een enkele partij terwijl het gaat om de veiligheid van alle consumenten van Android-smartphones, niet bepaald een kleine groep, is in ieder geval geen goede zaak, juist vanuit vanwege veiligheidsbelang van recente updates.

Samsung reageert

Samsung heeft nu haar officiële reactie gegeven. Deze luidt:

'Wij garanderen consumenten dat wij onze smartphones tenminste twee jaar vanaf de productintroductie in Nederland met softwareupdates ondersteunen. Wij zijn een van de weinigen in de markt die deze garantie geven. Deze garantie van twee jaar betekent niet dat we bijvoorbeeld bij de Samsung Galaxy S7 die in maart 2016 geïntroduceerd is, in maart 2018 stoppen met de ondersteuning van dit toestel. Zo hebben wij dit jaar de Samsung Galaxy S6 uit 2015, S5 uit 2014 en S4 uit 2013 van updates voorzien. De Samsung Galaxy S6 heeft begin december nog een update gehad.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie