Raffel Internet: 'Iedere klant heeft een eigen hosted telefooncentrale'

Redactie WINMAG Pro
Het is vaak veel voordeliger voor bedrijven om over te stappen op voip-telefonie. Maar wat moet je daar precies voor doen en waar kun je terecht? Wij spraken met Ralf Mens, directeur van Raffel Internet, gespecialiseerd in voipoplossingen.

Wat houdt jullie voipoplossing precies in?
'Onze voipoplossing is gebaseerd op een hosted model. Dat betekent dat de voipdienst wordt gehost vanuit het datacenter. Onze klanten hebben geen eigen telefooncentrale meer in huis, maar de telefoons maken direct via het internet verbinding met de hosted voip-centrale.'

Wat zijn de voordelen van het uitbesteden van de voipcentrale? Kan een bedrijf dit niet beter in eigen beheer houden?
'Nee, bedrijven kunnen dit beter niet in eigen beheer houden. Door de voipcentrale buiten de deur te plaatsen genieten onze klanten van veel voordelen. Allereerst hoef je niet te investeren in een (dure) telefooncentrale. Daarnaast hoef je deze niet te laten onderhouden door middel van een vaak prijzig onderhoudscontract.

Een ander voordeel is de betrouwbaarheid. Wanneer je een centrale in huis hebt ben je bij een stroomstoring of internetstoring geheel niet bereikbaar. Bij een hosted voipoplossing is de centrale altijd bereikbaar en kun je vanaf een alternatieve locatie altijd weer verbinding maken met de hosted centrale of een doorschakeling maken naar mobiele telefoons.

Een laatste voordeel is de software die we gebruiken. Zonder twijfel ondersteunen we de meest geavanceerde functionaliteiten op het gebied van zakelijke telefonie. Daar kunnen veel standaard centrales niet aan tippen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een receptionistemodule waarmee de receptioniste via haar pc met een grafische interface oproepen kan beantwoorden en doorverbinden. Of denk bijvoorbeeld aan de integratie met Outlook of crm-pakketten.'

Voor wie is jullie voipoplossing geschikt?
'Onze oplossing is geschikt voor ieder bedrijf met een telefoonaansluiting. We hebben kleine mkb’ers als klant met bijvoorbeeld vier toestellen maar ook grote bedrijven met meer dan honderd toestellen. Voip-telefonie kan ook interessant zijn voor bedrijven met meerdere vestigingen. Zij kunnen dan samenwerken op dezelfde centrale en dus eenvoudig aan elkaar doorverbinden of doorschakelen. Ook kan men op vestiging 1 zien of vestiging 2 in gesprek is.'

Waarom zou een mkb'er moeten kiezen voor voip via Raffel Internet?
'Het belangrijkste verschil met veel andere aanbieders is dat iedere klant bij ons beschikt over een eigen hosted telefooncentrale. Vrijwel alle andere aanbieders werken met één grote centrale waarop ze alle klanten plaatsen. Bij ons werkt dat anders. Alle telefooncentrales worden gehost op een redundant virtualisatieplatform, een “cloud” dus. Daarop heeft iedere klant zijn eigen telefooncentrale. Dat biedt voordelen op het gebied van beveiliging maar het is hierdoor ook mogelijk om meer klantspecifieke aanpassingen te doen. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met een crm-pakket.

Iets wat ons ook onderscheidt van onze concurrenten is onze uptime. Ons platform heeft zich bewezen als zeer betrouwbaar, we zijn al bijna een jaar storingsvrij. Dat kunnen niet veel aanbieders ons nazeggen.

Tot slot zijn wij met een redelijk kleine club. Daardoor krijgen onze klanten vaak dezelfde medewerkers aan de lijn en kunnen ze snel worden geholpen bij vragen of problemen. Dat ervaren onze klanten vaak als zeer prettig.'

Je hoort vaak dat je met voip kunt besparen op de telefoonkosten, hoe zit dat?
'Dat klopt. Veel bedrijven bellen nog via analoge- of isdn-telefonie van KPN. Dat is kostbaar en biedt veel minder functionaliteiten dan bellen via voip. Zowel op de abonnementskosten als op de gesprekskosten kun je veel besparen.

Als je kijkt naar de gesprekskosten is ons starttarief (de zogenaamde starttik) zo’n 30 procent goedkoper dan KPN. Bellen naar vaste nummers in Nederland is ongeveer 35 procent goedkoper en naar mobiel ongeveer 10 procent goedkoper. Daarnaast is onderling bellen bij ons gratis, ook naar andere vestigingen die via Raffel Internet zijn aangesloten.'

Is jullie voipdienst te koppelen met andere it-diensten die jullie aanbieden? Werkt het samen met andere diensten van jullie?
'Ja, dat kan! Hosted voip sluit natuurlijk goed aan bij een hosted werkplek. Zowel je werkplek als je telefonie draait dan in het datacenter. Je bent dan volledig locatie onafhankelijk en hebt zelf geen hardware en dus ook geen investeringen. Neem je laptop en telefoon mee naar het buitenland en niemand heeft door dat je niet op kantoor zit. Onze voipoplossing integreert verder met bijvoorbeeld Outlook maar ook met andere crm-pakketten. Tot slot werkt onze voiptelefonie naadloos samen met onze internetverbindingen.'

Welke nieuwe functionaliteit voor de voipdienst werken jullie momenteel aan? Wat kunnen we verwachten?
'We hebben regelmatig een update op ons voipplatform. In een nieuwe versie zitten vaak nieuwe functionaliteiten. In de eerstvolgende update wordt een Instant Messenger-server geïntroduceerd. De voipcentrale handelt dan niet alleen telefonie af, maar je kunt er ook (veilig) mee chatten met collega’s. Daarvoor kun je op je pc of Mac een gratis chatapplicatie installeren. Zeer handig voor thuiswerkers of grotere kantoren! In de nieuwe versie zitten ook nog meer nieuwe functionaliteiten voor callcenters.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie