Runnr.ai haalt €1 miljoen op voor de eerste volledige generatieve AI-tool voor gastcommunicatie in de hospitality branche.

Redactie WINMAG Pro

Runnr.ai maakt bekend €1 miljoen te hebben opgehaald. De technologie startup ontwikkelde software op basis van generatieve AI, waarmee hotels de communicatie met gasten kunnen automatiseren. De software zorgt voor blije gasten, operationele tijdswinst en extra omzet door bijverkoop. Runnr.ai is het eerste bedrijf in de hospitalitybranche dat in plaats van gangbare, oudere chatbot technologie volledig gebruikmaakt van generatieve AI om klantgesprekken van de hoogst mogelijke kwaliteit te genereren. Met financiering van Arches Capital en deelname van Golden Egg Check, angel investeerders Roland Zeller (ex-GetYourGuide), Marnix van der Ploeg (ex-Booking.com) en hotelondernemer Hans Pieters maakt het bedrijf zich klaar voor internationale expansie. 

Terwijl de verwachtingen van hotelgasten op het gebied van service, snelheid en personalisatie alsmaar toenemen, zorgt het aanhoudende personeelstekort en stijgende kosten voor een grote uitdaging. De inzet van slimme technologie om de efficiëntie te verhogen is inmiddels de standaard in veel branches, in de hospitality branche valt echter nog grote winst te behalen. Slechts 11% zet technologie in voor een betere gastervaring. Runnr.ai, opgericht door Michiel de Vor, Maarten Fugers en Steven Oliemans die o.a. hebben gewerkt bij Booking.com, Tripaneer en Catawiki, wil hier verandering in brengen.

Generatieve AI voor verhoogde gastbeleving en additionele inkomsten

Runnr.ai ontwikkelde een AI-tool waarmee hotels via WhatsApp proactief met gasten kunnen communiceren. Hierbij worden vooraf ingestelde flows en oudere chatbot technologie compleet vervangen door generatieve, zelflerende kunstmatige intelligentie. Dit maakt het mogelijk om gasten op ieder moment van de dag binnen enkele seconden antwoorden van de hoogst mogelijke kwaliteit te geven op vragen en verzoeken waardoor de gasttevredenheid wordt verhoogd. Automatische vertalingen van berichten voor zowel klanten als de receptie naar de moedertaal zorgen daarbij voor extra gebruiksgemak. De effectiviteit blijkt uit de resultaten: meer dan 50% van de gasten maakt actief gebruik van de berichten van Runnr.ai en 90%+ geeft aan dat de communicatie de kwaliteit van hun verblijf heeft verbeterd. 

Daarnaast zorgt de technologie voor een substantiële tijd- en kostenbesparing voor het hotel en de receptie. Tot maar liefst 95% van de vragen en verzoeken die normaliter door medewerkers worden afgehandeld worden nu automatisch beantwoord. Ook kan de inzet van Runnr.ai tot wel €65,- extra omzet opleveren per maand, per kamer, door middel van bijverkoop. Een directe integratie met het huidige hotel property management systems (PMS) zorgt ervoor dat extra items zoals ontbijt en een late check-out direct aan de factuur worden toegevoegd.

Onze technologie levert een unieke combinatie van service, efficiëntie en commercie. Hier is nu meer dan ooit behoefte aan in de hospitality branche met het tekort aan personeel en de opkomst van generatieve AI”, aldus Michiel de Vor, CEO van Runnr.ai. 

€1 miljoen voor internationale expansie

Sinds de oprichting in november 2022 heeft Runnr.ai al meer dan 100 hotels aangesloten die gebruik maken van de gastcommunicatie technologie en beantwoordt het maandelijks ruim 60.000 unieke vragen van hotelgasten. Met het oog op verdere groei heeft het bedrijf €1 miljoen opgehaald in een financieringsronde die werd geleid door Arches Capital, met deelname van Golden Egg Check, diverse Angel Investors zoals hospitality tech investeerder en ondernemer Roland Zeller (ex-GetYourGuide), Marnix van der Ploeg (ex-Booking.com) en Hans Pieters (Utrecht City Concepts). 

Frank Appeldoorn, Managing Partner, Arches Capital: “De feedback van de klanten was voor ons de reden om in Runnr.ai te investeren. Het is duidelijk dat de technologie op elk front waarde levert met een overtuigende ROI voor hotels, waardoor de werkdruk van het personeel wordt verminderd en vooral de gastervaring wordt verbeterd. Michiel, Maarten en Steven begrijpen de behoeften en wensen van het hotel als de beste, zijn data-gedreven en enorm ambitieus. Wij kijken ernaar uit om hen te ondersteunen in hun groei.” 

Hiermee wordt het product verder ontwikkeld en zal het bedrijf volgend jaar uitbreiden naar de volledige Benelux, de UK en Duitsland. Vanaf 2025 zal de expansie worden voortgezet naar heel Europa, gevolgd door de resterende continenten. Het doel is om internationale marktleider te worden in de geautomatiseerde klantenservice in de hospitality.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie