SAP TechEd: De digitale wereld van nu

Redactie WINMAG Pro
‘Making Digital Real’, dat was het thema van de keynote van Steve Lucas, Global President van SAP Platform Solutions, op de eerste dag van SAP TechEd in Barcelona. ‘We gaan het hebben over de geweldige dingen die jullie doen met de SAP-technologie.’

‘Elke economie in de wereld wordt digitaal’, begint Steve tijdens zijn keynote. ‘Maar er zijn mensen die bijvoorbeeld zeggen: “Ik zit in de landbouw, dus ik ben niet digitaal.” Echter is de landbouw wel digitaal. Denk maar aan het voorspellen van hoeveel groentes je moet groeien om je doel te behalen.’ Om aan deze ontwikkeling mee te kunnen doen, moeten organisaties volgens Steve een ‘digital enterprise’ worden.

Digital core

Een van de belangrijkste stappen hiervoor is volgens Steve het hebben van een digital core. ‘Een digital core is een next-generation enterprise compute platform, samen met opnieuw uitgevonden zakelijke applicaties, die analytische inzichten bieden om je volledig verbonden organisatie te laten functioneren’, legt Steve uit.

Klinkt als een hoop buzzwords, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Sinds de opkomst van mobiele apparaten en IoT is een bedrijf immers steeds meer verbonden. SAP’s HANA werkt hier volgens Steve een belangrijke rol in. ‘Een digital core begint met het HANA-platform. Dit biedt je één platform in slechts één product dat alles met elkaar verbindt en dat is wat je nodig hebt. Om een digital enterprise te worden, moet je van disconnected naar connected gaan.’ Van het HANA-platform is onlangs een nieuwe versie uitgekomen: SAP S/4HANA. ‘SAP S/4HANA biedt je applicaties die gebouwd zijn op de digital core, waarmee je de manier waarop je bedrijf werkt verandert’, aldus Steve. Veel mensen noemen S/4HANA een database, maar volgens Steve is het veel meer dan dat. ‘Wat verkocht ik gisteren, wat verkoop ik vandaag en morgen? We hebben dat allemaal in HANA gebouwd als een platform, en hebben hier ook andere applicaties als een applicatie-server aan toegevoegd. Dat maakt dat het een platform is en niet slechts een database’, legt Steve uit.

Cloud for Analytics

Ook Cloud for Analytics is volledig nieuw en ook dit product moet veel veranderen. ‘We hebben de manier waarop analytics zouden moeten werken volledig opnieuw uitgevonden’, stelt Steve. Dan, lachend: ‘Cloud for Analytics kan beter zijn in het vinden van liefde dan Match.com (datingsite, red.).’ Cloud for Analytics is een oplossing van SAP die je data laat verzamelen uit diverse databases, welke je vervolgens kunt visualiseren. Deze data wordt vervolgens omgezet tot één database, waarmee je nieuwe ontdekkingen over je bedrijf kunt doen, maar ook data kunt visualiseren, vooruit kunt plannen en voorspellingen kunt doen. ‘Als je wilt weten hoe je toekomst in de toekomst moet en gaat werken: je kijkt er nu naar. De digital core, dat is hoe jouw bedrijf gaat winnen’, aldus Steve. Cloud for Analytics wordt bijvoorbeeld gebruikt bij SAP’s nieuwe product Digital Boardroom.

‘De zakelijke markt wil een tool hebben om hun data te visualiseren. Maar een tool om je data te visualiseren laat je alleen maar een mooie visualisatie maken van hoe slecht het gaat met je bedrijf. Het doet niets meer.’ Dat SAP dan ook meer wil doen met haar oplossingen, zoals de Digital Boardroom, is dus niet verrassend. Met Cloud for Analytics kun je niet alleen data visualiseren, maar ook je data van vroeger bekijken en vooruit plannen. Hier kun je vervolgens mooie business proposals van maken en deze zijn weer te gebruiken om goede beslissingen te maken.

Run simple. Go digital.

Steve vat de keynote samen in twee zinnen: Run simple. Go digital. ‘De digital core laat je organisatie gemakkelijker werken en alles wat je vandaag ziet is digitaal. Dit alles komt samen in wat SAP nu aanbiedt. We zijn klaar om van jouw onderneming een digital enterprise te maken.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie