Talk!: Centralpoint.nl

Redactie WINMAG Pro
Het internet heeft veel weg van een jungle en zeker als het webwinkels betreft, kan het een doolhof zijn voor de consument. Op welke manier kun je je als webwinkel nog onderscheiden van de rest? En waar ligt de focus als je een nieuwe website ontwerpt? Wij spraken met Brian Speelman van Centralpoint.nl, een van de grootste webwinkels van Nederland.
  • Wie zijn jullie en wat doen jullie?

    'Centralpoint.nl is een online-aanbieder van computer- en ict-producten en biedt consumenten, overheid en bedrijven meer dan 500.000 artikelen van ruim 2.500 merkfabrikanten. Daarmee is Centralpoint.nl marktleider op het gebied van onlineverkoop van notebooks, tablet-pc’s, desktop pc’s, monitoren, software, pc-accessoires, mobiele telefonie, printers, netwerkproducten, een breed assortiment kantoorartikelen en alle mogelijke reserveonderdelen van ict-producten.

    Sinds 2001 is Centralpoint.nl een betrouwbare leverancier voor zowel de zakelijke- als consumentenmarkt. Centralpoint.nl beschikt over een gespecialiseerd team. Zo beschikken onze overheid en corporate klanten over een persoonlijke accountmanager. Soms moet deze bijvoorbeeld een speciale website beheren. Klanten vinden op Centralpoint.nl niet alleen de nieuwste, populaire typen van een product, maar ook de minder bekende opties.

    Door een uniek zelfontwikkeld geautomatiseerd systeem zorgt Centralpoint.nl voor levering binnen 24 uur tegen scherpe prijzen uit een zeer breed assortiment. In 2010 alleen werden al 100.000 orders verwerkt. Daardoor is de omzet gestegen naar 50 miljoen euro. In de afgelopen tien jaar heeft Centralpoint.nl in totaal 300.000 tevreden klanten mogen bedienen.

    Om onze webshop zo goed mogelijk te beschermen, zijn we onder andere lid van Thuiswinkel Waarborg, waardoor de gegevens van de klant op de hoogst mogelijke wijze zijn beveiligd.'

  • Op welke markt richten jullie je met de webwinkel? En waarom?

    'Centralpoint.nl richt zich primair op prosumers, zzp’ers, mkb-bedrijven en (lokale) overheden, maar door de open website kan een ieder bij Centralpoint.nl terecht, dus ook de consument. De prijzen zijn zowel inclusief als exclusief btw geprijsd om iedereen een duidelijk beeld van de prijs te geven.

    Wij richten ons op de 'gevorderde' klant en dat is een bewuste keuze. Wij bieden namelijk een zeer breed assortiment aan, waarbij de klant wel een idee moet hebben wat hij of zij wil aanschaffen. Dit is ook het grote onderscheid ten opzichte van andere webwinkels, waar je vaak maar keuze hebt uit tien verschillende notebooks, bij Centralpoint.nl heb je keuze uit meer dan duizend verschillende modellen, merken en kleuren.'

  • Jullie gebruiken ook social media. Wat zijn jullie ideeën hierover?

    'Centralpoint.nl zet verschillende social media-kanalen in, zoals Facebook, Twitter, Google+, Youtube en LinkedIn. Dit doen wij om twee redenen: ten eerste kunnen wij onze klanten snel en efficiënt informeren over nieuwe producten, prijsacties en prijsvragen. Daarnaast kan de klant ook direct met ons communiceren en vragen stellen. Op die manier kan het zijn klachten en ongenoegen aan ons kwijt (er kan altijd wel iets mis gaan), en ons webcare-team lost dit dan direct voor de klant op.

    Wij zijn heel open in onze gesprekken met klanten; alles wat er over Centralpoint.nl wordt gezegd in de social media tonen wij op onze website.'

  • Centralpoint.nl heeft een nieuwe website gelanceerd. Kunnen jullie hier wat meer over vertellen?

    Nadat vorig jaar een re-design van de website live ging, staat er na zes maanden van ontwikkelen een compleet nieuwe website van een toonaangevende ict-leverancier. De nieuwe site maakt gebruik van de nieuwste technieken zoals CSS3 en sprites, zodat er een betere rendering van de pagina en snellere laadtijden zijn. Tevens zorgt het asynchroon laden van Javascript voor een betere usability en zorgen de nieuwe layout en menustructuren voor een rijkere en betere shoppingervaring voor de bezoekers van Centralpoint.nl.

    Voor Centralpoint.nl is de nieuwe website een logische stap in haar long tail-strategie. We zijn blij met het resultaat wat we al tien jaar neerzetten sinds 2001, maar we zijn nog lang niet klaar. Als longtailer moeten wij onszelf telkens vernieuwen en vooruit lopen op de ontwikkelingen, zowel technisch als cosmetisch. Na de start in 2001 is dit onze vijfde grote vernieuwing op de website, waarbij we deze keer niet alleen onder de motorkap alles hebben vernieuwd, maar ook aan de buitenkant. De nieuwe layout en menustructuren zijn trendsettend in de snelle veranderende wereld van onlinekopen.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie