'Het gaat om de combinatie van de gegevens'

UWV denkt dat fraudeurs weinig kunnen met gelekte BSN-nummers

Redactie WINMAG Pro
De woordvoerder van het UWV zegt dat fraudeurs weinig kunnen met de gelekte data. Toch waarschuwt hij om direct aangifte te doen bij een vermoeden van misbruik.

Lees: UWV lekt per ongeluk privégegevens van 2400 klanten uit Noord-Holland

De zoon van een gedupeerde vertelt dat u het AVG aan uw laars lapt. Wat vindt u daarvan?

UWV betreurt de gang van zaken. Dit had niet mogen gebeuren, maar het betreft hier een menselijke fout (per abuis is de verkeerde bijlage bijgevoegd). UWV neemt dit incident hoog op en doet er alles aan om e.e.a te herstellen. We hebben melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens en het bericht ingetrokken, waardoor de bijlage niet meer leesbaar is, alle betrokkenen per brief geïnformeerd over het incident, de 97 mensen die de verkeerde bijlage ontvingen gebeld met het dringende verzoek om eventuele kopieën van het bestand te verwijderen en het incident gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Een andere gedupeerde zegt dat een kwaadwillend iemand nu een telefoonabonnement of bankrekening kan openen. U zegt dat dit onzin is. Ik heb zojuist een securityspecialist gesproken die uw bewering tegenspreekt. NAW-gegevens, BSN-nummers en documentgegevens van een paspoort of rijbewijs zijn namelijk genoeg. Verandert dit uw mening?

Wij zeggen zeker niet dat het onzin is, maar het gaat om de combinatie van gegevens die voor fraudeurs interessant zijn. Wij hebben geen adres- en woonplaatsgegevens en documentgegevens (zoals legitimatie) verspreid. Het zijn dus losse gegevens waar fraudeurs in principe weinig mee kunnen. Mocht een klant desondanks een vermoeden van misbruik hebben, dan raden wij aan om direct aangifte te doen bij de politie en zich te melden bij Centraal Meldpunt Identiteitsfraude.

De overheid heeft u een taak toebedeeld waarin betrouwbaarheid een grote rol speelt. Zitten hier consequenties aan vast?

Het is te vroeg om daar uitspraken over te doen. Momenteel heeft het herstellen van het incident onze prioriteit. Het mag duidelijk zijn dat, los van consequenties, wij dit bijzonder vervelend vinden voor onze klanten. Daar hebben wij onze welgemeend excuses voor aangeboden. Klanten met zorgen, vragen, opmerkingen en klachten kunnen zich uiteraard bij ons melden, dat staat ook in de brief.

Hoe kunt u voor de toekomst garanderen dat dit niet nog eens gebeurt?

Wij gaan dit incident evalueren en op basis daarvan maatregelen treffen om de risico’s verder terug te dringen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie