Wetenschappers bouwen brug tussen kunst, data- en computer-science

Bart Remmers
Waarom vinden we sommige kunst mooi en andere niet? Kunnen computers onze voorkeuren voorspellen en met deze kennis beeldende en muzikale composities maken? Wat is de logica achter ons gevoel voor harmonie?

Deze vragen staan centraal in een nieuw onderzoek van het Department of Data Science and Knowledge Engineering (DKE) van de Universiteit Maastricht. Het idee voor het project komt van Marie van Vollenhoven, kunstenares en directrice bij In Infinity Productions. Aan de basis van het onderzoek The Infinity Games ligt een interactieve vragenlijst, die hier te vinden is.

Interactieve Vragenlijst

De vragenlijst is geen traditionele enquête, maar een soort computerspel. De onderzoekers ontwikkelden de tool in samenwerking met game/interaction-designers van Prefrontal Cortex en webdesigner Thimo Pagen.

Via korte interactieve opdrachten worden deelnemers gevraagd om composities aan te passen. Met de data die hieruit voortkomen, onderzoeken de wetenschappers de universele regels van beeldende compositie. In het laatste deel van de vragenlijst kunnen deelnemers hun eigen compositie maken.

Vollenhoven’s idee is om de tool verder te ontwikkelen zodat ook kinderen op een speelse manier kennis kunnen maken met de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en compositie.

IMPACT project

The Infinity Games maakt deel uit van IMPACT (International Meeting in Performing Arts and Creative Technologies), een 3-jarig project van het internationale subsidieprogramma INTERREG.

IMPACT heeft tot doel de samenwerking tussen artistieke, academische en industriële wereld te bevorderen. Naast de Universiteit Maastricht nemen diverse andere academische en culturele instellingen, waaronder Jazz Maastricht, ViaZuid, de Hogeschool Hasselt en de Universiteit Hasselt deel aan het project.

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart