Innovatie en IT belangrijker dan ooit voor ABN AMRO

ABN AMRO mikt op nieuw IT-personeel met spannende AR-game

Jeroen van Onselen
De strijd om nieuw IT-talent neemt een nieuwe wending, nu ABN AMRO vandaag een game inzet om IT-talent voor zich te winnen.

De bank lanceert vandaag The Lockdown: 's werelds eerste mobile Augmented Reality (AR) escape room. In deze game wordt de speler uitgedaagd om te helpen bij het voorkomen van een wereldwijde financiële catastrofe. ABN AMRO onthult vandaag ook waarvoor The Lockdown bedoeld is.

Het spel is namelijk onderdeel van een zoektocht van de bank naar nieuw IT-talent.

Cryptocurrency en cybercriminaliteit 

In de game bevinden we ons in het jaar 2028. Cryptocurrency is de enige nog geldige valuta, maar door een hack van een cybercrimineel dreigen miljoenen mensen toegang tot hun wallet te verliezen. Spelers worden uitgedaagd challenges op te lossen met thema's als information security en blockchain om zo de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden.

Via verschillende stappen helpen de spelers Interpol om de verblijfplaats van de hacker te achterhalen.

AR Escaperoom 

De moeilijkheidsgraad van de opdracht wordt bepaald door het pad dat je kiest. Met The Lockdown kun je door middel van Augmented Reality technologie via je smartphone van iedere kamer een escape room maken.

Hoofdrol in digitale film

Om de app te realiseren werkte ABN AMRO samen met creatief digitaal bureau CODE D'AZUR.

De puzzelmechaniek in de game is ontworpen door Sherlocked, bekend van de populaire escape rooms in de Beurs van Berlage te Amsterdam.

The Lockdown is officieel gelanceerd tijdens de TNW Conference, het grote technologiecongres van The Next Web. Oprichter van The Next Web, Boris Veldhuijzen van Zanten, ging de strijd met de hacker al aan. Hij omschrijft zijn ervaring als een fantastisch digitaal avontuur.

'De app laat je steeds weer versteld staan door zeer geavanceerde gameplay elementen en realistische scenario's. Het voelt als een film waar je zelf de hoofdrol in speelt', aldus Veldhuijzen van Zanten.

Relevant voor tech-experts

ABN AMRO is een bedrijf waar tech-experts het verschil kunnen maken. 'De vraag naar digital talent is de afgelopen jaren enorm toegenomen. We hebben geïnvesteerd om als bank relevant te zijn voor deze doelgroep', vertelt Maarten Bokhoven, Head of Employer Branding bij ABN AMRO. 'Innovatie is heel belangrijk voor ons. IT-specialisten krijgen hier te maken met inhoudelijke uitdagingen en hebben een grote maatschappelijke impact. Dit zijn allemaal elementen die ook naar voren komen in The Lockdown.'

Downloaden

The Lockdown is vanaf vandaag te downloaden in de App Store en via de Google Play Store.

afbeelding van Jeroen van Onselen

Jeroen van Onselen | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jeroen