Bedrijven stappen massaal in met HMD’s

Achtergrond: Mixed reality - voorbij virtual reality

Peter Güldenpfennig
Microsoft is al enkele jaren bezig om zijn eigen draai aan augmented reality te geven. Onder de noemer ‘mixed reality’ probeert het bedrijf de realiteit op de werkvloer en in de huiskamer te verrijken. Dat kunnen ze echter niet alleen, maar gelukkig leveren partnerschappen met diverse techfabrikanten een vruchtbare samenwerking op.

Het paradepaardje van Microsoft’s mixed realitystrategie is natuurlijk de HoloLens. Volgens Alex Kipman, schepper van de HoloLens, behoren smartphones tot het tijdperk van gisteren en is de mixed reality-strategie van Microsoft de toekomst. ‘De telefoon is al dood. Mensen hebben zich dat alleen nog niet gerealiseerd’, aldus Kipman in een interview tegenover persbureau Bloomberg.

Voorlopig gaat de smartphone helemaal nergens heen natuurlijk. De grootspraak van Kipman is typische Amerikaanse PR voor het eigen product. Toch is mixed reality niet zo ‘dead on arrival’ en slechts een holle frase die het in beginsel leek, zeker als je het afzet tegenover het initiële succes van virtual reality-HMD’s als de Oculus Rift en de HTC Vive. Later dit jaar verschijnen er meerdere mixed reality HMD’s op de markt die op het Windows Mixed Reality-platform draaien en mixed reality voor iedereen beschikbaar maken.

Mixed reality: wat is het

Mixed reality is de overtreffende trap van virtual reality en augmented reality, waarbij de echte wereld en de virtuele wereld volledig met elkaar geïntegreerd zijn. Met andere woorden, virtuele elementen lijken levensecht. Hoewel we nu vooral bekend zijn met virtual reality en augmented reality en deze met meer en minder succes ingezet worden waarbij vooral gaming profiteert van deze technologieën, is de verwachting dat we uiteindelijk eindigen bij mixed reality.

Het probleem met augmented reality en virtual reality is de disbalans met ofwel de fysieke ofwel de digitale wereld. Augmented reality is afhankelijk van bepaalde punten om relevante digitale informatie als overlay overheen te leggen. Virtual reality sluit je totaal af van de fysieke wereld. Beide zijn niet ideaal in elke situatie, de reden waarom mixed reality de uiteindelijke succesvolle uitkomst gaat zijn, iets waar in ieder geval Microsoft op gokt. Zij zijn niet de enige, want inmiddels hebben HP, Acer, Dell, ASUS en Lenovo zich aangesloten bij Microsoft, wat de levensvatbaarheid van mixed reality behoorlijk vergroot.

Mixed reality in de praktijk

Hoewel het nu nog koffiedik kijken is met betrekking tot mixed reality in de praktijk, is het niet moeilijk om toepassingen te bedenken die baat hebben bij mixed reality. Zo is het goed mogelijk dat mixed reality unified communications uiteindelijk volledig zal transformeren. Vergaderingen op afstand zullen aanvoelen alsof elke deelnemer aan de vergadering zich in dezelfde ruimte bevindt. Ook het doen van proeven en simulaties krijgen een nieuwe dimensie dankzij mixed reality, iets waar wetenschappers ongetwijfeld reikhalzend naar uitkijken.

HP en Acer geven het startschot

De eerste fabrikanten die HMD’s aankondigden zijn HP en Acer. Beide fabrikanten hebben een developer edition van hun mixed reality-HMD uitgebracht. Deze zijn bedoeld voor ontwikkelaars om comfortabel te worden met het Windows Mixed Reality-platform. Je kunt deze ook als consument aanschaffen, maar wellicht is het beter om even te wachten ondanks dat we verwachten dat deze specificaties niet zullen verschillen van de uiteindelijke retailedities.

ASUS, Dell en Lenovo stappen ook in

Naast HP en Acer stappen ook andere fabrikanten in op het platform. ASUS, Dell en Lenovo hebben alle drie een eigen HMD in de maak. De specificaties hiervan zijn nog niet bekend, maar zullen niet ver van die van HP en Acer liggen, zo is de verwachting.

Ontwikkelen voor Windows Mixed Reality

De kits voor ontwikkelaars zijn inmiddels te bestellen voor Amerikanen en Canadezen. Andere landen moeten nog even wachten, Microsoft heeft de kits buiten de VS en Canada nog niet beschikbaar gemaakt. Om de software om mixed realityapplicaties te maken - voornamelijk Microsoft Visual Studio - te laten draaien moet een PC uitgerust zijn met een Intel Core i7- of AMD Ryzen 7-processor, a NVIDIA GTX 980- of AMD Radeon RX 480-videokaart en 16GB aan RAM-geheugen.

Een andere realiteit

Het aanpassen en aanvullen van de fysieke realiteit spreekt al decennialang tot de verbeelding. De ontwikkeling van hardware en applicaties die op enige wijze onze fysieke realiteit aanpassen kent dan ook een lange historie. We hebben de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij gezet.

  • 1955
    Morton Heilig ontwikkelt de Sensorama, de allereerste virtual reality-simulatie ter wereld.
     
  • 1961
    De Headsight, de allereerste HMD ter wereld en voorzien van CRT-displays en een magnetisch trackingsysteem ziet het licht. Deze is ontwikkeld door Philco Corp..
     
  • 1966
    De eerste vlucht simulator wordt uitgebracht, speciaal voor de Amerikaanse luchtmacht.
     
  • 1968
    Ivan Sutherland ontwikkeld een HMD met de naam The Sword of Damocles samen met zijn student Bob Sproull.
     
  • 1975
    Myron Krueger, een van de eerste computerartiesten ter wereld, stelt VIDEOPLACE ten toon. Deze expositie bestond uit donkere kamers waarvan de muren volledig voorzien waren van displays.
     
  • 1977
    De MIT ontwikkelt de Aspen Movie Map, een hypermedia-systeem waarmee je een virtuele tour door Aspen kon maken.
     
  • 1985
    Jaron Lanier en Thomas G. Zimmerman zetten VPL Research, Inc. op. Dit bedrijf verkocht als eerste bedrijf ter wereld VR-brillen en VR-handschoenen. Jaron Lanier populariseerde ook de term ‘virtual reality’.
     
  • 1989
    Crystal River wordt opgericht door Scott Foster. Dit bedrijf ontwikkelde applicaties voor 3D audio processing.
     
  • 1991
    Antonio Medina ontwikkelt het Computer Simulated Teleoperation-systeem, een virtual reality-systeem om de Mars robot rovers te bedienen vanaf aarde. Ook Virtuality, een VR-entertainment systeem, ziet het licht en wordt gezien als keerpunt in de ontwikkeling van virtual reality.
     
  • 1994
    VictorMaxx introduceert CyberMaxx, een VR-headset gericht op gaming.
     
  • 1995
    Nintendo produceert de Virtual Boy, een handzaam systeem die monochrome virtual reality-beelden toont.
     
  • 2010
    Google introduceert een stereoscopische 3D-versie van Street View.
     
  • 2014
    Een mijlpaaljaar, met onder meer de overname van Oculus door Facebook, de aankondiging van Project Morpheus van Sony en de release van Google Cardboard, een kartonnen virtual reality-bril voor smartphones.
     
  • 2015
    Met de aankondiging van HoloLens werpt Microsoft zich op als ambassadeur van mixed reality, een samensmelting van augmented- en virtual reality.
afbeelding van Peter Güldenpfennig

Peter Güldenpfennig | Redacteur

Peter Güldenpfennig is vaste redacteur voor WINMAG Pro. Hij schrijft nieuws, analyses en achtergrondverhalen over mobility, gadgets, internet en software. Zijn interesses liggen bij sociaal-culturele aspecten van ICT in het algemeen, en gaming in het bijzonder.

Bekijk alle artikelen van Peter