AI is de toekomst, maar geen magie

Redactie WINMAG Pro

We leven in een post-pandemische wereld, met aanhoudende uitdagingen rondom de supply chain en nieuwe manieren van werken voor digitale werknemers. Bedrijven opereren in een voortdurend veranderende omgeving, waar wendbaarheid een belangrijke factor is voor succes.

AI

Opkomende technologieën als generatieve AI lijken concrete oplossingen te bieden. Mike Capone, CEO bij Qlik deelt drie zijn visie en drie best practices op het gebied van data-analyse.

1. Relatie met data

We staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk: het tijdperk van intelligente automatisering. De opkomst van nieuwe technologieën, zoals ChatGPT, zorgen voor een fundamentele verschuiving in de snelheid om te creëren. Dit stelt mensen in staat om hun vaardigheden en expertise uit te breiden. Degenen die technologie niet omarmen dreigen achter te raken. Deze ontwikkelingen hebben een grote invloed op zowel horizontaal zakelijke als verticaal industriële toepassingen. De toekomst van data krijgt een interessante wending nu we gaan nadenken over het 'hoe dan ook automatiseren'.

2. AI is geen magie  

In bedrijven wordt steeds vaker gedacht dat AI-leermodellen (bijna) alles zelfstandig kunnen uitvoeren. De realiteit: het structureren van gegevens en integreerbaar maken van data is en blijft een vereiste. En het is hard werk om de ‘magie’ van deze modellen te ontsluiten. Feit blijft dat AI geen wondermiddel is, het ‘vuilnis in-vuilnis uit’ principe is nog steeds van toepassing: stop je er data van slechte kwaliteit in, dan krijg je onbetrouwbare resultaten. Het belang van correcte en schone data neemt alleen maar toe. Besteed je hier niet voldoende aandacht aan, dan lopen bedrijven het risico dat hun modellen beslissingen maken op basis van verkeerde data, waardoor ze alleen nog maar sneller achter gaan lopen.
 

3. AI-gedreven besluitvorming

Data-gedreven besluitvorming wordt door bestuurders ook wel beschreven als oude wijn in nieuwe zakken. Het analyseren van data beperkt zich veelal tot het vaststellen van trends op basis van historische cijfers en generalisatie daarvan naar de toekomst. Dankzij generatieve AI, en in het bijzonder machine learning, ontstaan informatiesystemen die niet alleen het verleden analyseren, maar ook vooruitkijken. Deze analyse zijn niet gebaseerd op geprogrammeerde instructies: als dit, dan dat, maar detecteert nog niet-bestaande patronen in de data en algoritmes.

Ontwikkelingen die nu gaande zijn binnen het veld van AI, zijn slechts het begin en zetten de toon voor hoe zulke technologieën ingezet gaan worden binnen bedrijven. Onderzoek daarom hoe je AI in jouw organisatie kan inzetten, en begin met de eerste investeringen.  

Lees ook: Accenture verhoogt tempo generatieve AI met Microsoft, Google en AWS | WINMAG Pro

Lees ook: Databricks onthult Delta Lake 3.0 met nieuw Universal Format | WINMAG Pro

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie