AI-vaardigheden voelen voor velen als tweede baan

AI-vaardigheden voelen voor velen als tweede baan

Redactie WINMAG Pro

Voor meer dan een derde (35%) van de Nederlandse professionals voelt het leren van AI-vaardigheden als een tweede baan. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van LinkedIn. Het bijblijven met alle AI-ontwikkelingen op werk leidt onder andere tot stress en schaamte over het gebrek aan vaardigheden.

Een op de vijf (21%) heeft zelfs wel eens gelogen over hun kennis van AI. De toegenomen druk zorgt ervoor dat werknemers steun zoeken binnen hun netwerk van collega’s en andere work peers. Driekwart zegt dat AI geen vervanging is voor menselijke intuïtie en de inzichten die ze van hen verkrijgen.

Van belofte naar bijbaan

AI deed zijn intrede als middel om werk slimmer en eenvoudiger te maken. Nu de experimentele fase voorbij is, blijkt het goed begrijpen en implementeren van AI voor veel professionals een extra belasting te zijn geworden. Het onderzoek van LinkedIn onder 1.000 Nederlandse professionals laat zien dat 34% zich overweldigd voelt door hoe snel ze AI moeten “snappen”. En hoewel een meerderheid (55%) optimistisch is over de mogelijkheden die AI biedt om dagelijks werk te verbeteren, zorgt het gebrek aan kennis over AI bij een kwart van de professionals (25%) voor schaamte en zegt 31% nerveus te zijn om op het werk over AI te praten uit angst om onwetend over te komen.

De onzekere gevoelens van professionals zijn niet ongegrond. Uit LinkedIn-data blijkt dat werkgevers de druk opvoeren: meer dan de helft (52%) van de Nederlandse leidinggevenden is van plan om de AI-vaardigheden van werknemers mee te wegen in beoordelingen of wervingsprocessen en meer dan een derde (35%) van de professionals zegt dat er van hen verwacht wordt dat zij AI toepassen in hun werk.

Echte mensen boven AI

Opvallend genoeg wenden werknemers zich in het AI-tijdperk juist tot hun netwerk voor het nemen van belangrijke werkbeslissingen. Hoewel AI-tools steeds vaker worden gebruikt om informatie te vergaren en productiviteit te verhogen, hebben ze het menselijk oordeel van collega’s, mentoren en vertrouwde experts nog niet vervangen.

Bijna de helft (49%) vertrouwt bij het nemen van belangrijke werkbeslissingen het advies uit hun professionele netwerk als meeste, gevolgd door vrienden en familie (35%) en een manager of leidinggevende (30%). 59% zegt dat steun van collega’s helpt sneller én met meer zekerheid beslissingen te nemen. Bovendien zijn 8 op de 10 (84%) leidinggevenden in Nederland het erover eens dat het nemen van goede zakelijke beslissingen nog steeds afhankelijk is van het menselijk oordeel.

'Ik weet hoe lastig het kan zijn om je dagelijkse verantwoordelijkheden te combineren met de druk om snel AI-vaardigheden te ontwikkelen. Maar ik geloof ook dat juist in die druk veel potentieel zit', aldus Marcel Molenaar, Country Manager Benelux bij LinkedIn. 'AI geeft ons allemaal toegang tot informatie, maar informatie alleen brengt je niet verder. Het is de combinatie van kennis, ervaring en de inzichten van mensen die je vertrouwt, die echt het verschil maken. Die helpen je om mee te bewegen met verandering en je eigen keuzes te maken. Zelf probeer ik altijd open te zijn over wat ik nog niet weet, ik stel gerichte vragen en zoek bewust hulp van mensen in mijn netwerk. Dat maakt leren niet alleen effectiever, maar ook een stuk menselijker.'

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie