'Apple iPhone kan stukken goedkoper'
Marktonderzoeker iSupply zet na een technische analyse vraagtekens bij die pakweg 500 dollar. Aan zuiver de onderdelen is Apple straks 245 dollar kwijt, berekende iSupply. Volgens de analist is de brutowinstmarge dus aan de hoge kant. Daarom verwacht de marktonderzoeker agressieve prijsverlagingen van Apple in de toekomst.
Subsidie
De zuivere productiekosten zijn echter nog zonder kosten voor onderzoek, ontwikkeling en marketing. Dus met die 'grote winstmarge' valt het wel mee. Aan de andere kant verstrekt Cingular Wireless uiteraard subsidie aan Apple voor het binnenhalen van iedere consument die zich voor twee jaar aan deze telecomprovider verbindt, bij de aanschaf van een iPhone.
Logisch
Toch klinkt het prijsmodel van Apple WM logisch in de oren: de echte Apple-adepten liggen in slaapzakken voor de winkel de nacht dat de iPhone verschijnt en willen de volle prijs betalen, de nuchtere 'volgers' willen alleen een realistische prijs betalen, omdat zij wl naar de concurrentie kijken. Die volgers stappen pas in als de prijzen, enkele maanden later, behoorlijk gezakt zijn. Maar alles bij elkaar heeft Apple in 2007 dan toch voldoende marge bereikt op de eerste tien miljoen exemplaren die het nu laat bouwen in China.