'Apple Watch nog vijf jaar marktleider'

Jordi Smit
De Apple Watch blijft nog zeker de komende vijf jaar de grootste speler op de markt voor zogenoemde wearables, apparaten als slimme horloges en fitnessarmbanden. Dat stelt marktonderzoeker IDC.

Marktleider Apple Watch

Gekeken naar besturingssystemen heeft Apple Watch volgens IDC nu een marktaandeel van 44,4 procent op de markt voor wearables. In 2022 zal het aandeel van de Apple Watch volgens IDC zijn gedaald tot 35,8 procent, nog steeds genoeg voor de positie van marktleider. De nummer twee zou Android worden, met in 2022 en marktaandeel van 22,4 procent, gevolgd door WearOS met 19,8 procent marktaandeel.

Groeiende populariteit smartwatches

In 2018 zullen er volgens IDC 125,3 miljoen wearables worden verkocht, 8,5 procent meer dan in 2017. Dat is vooral te danken aan de groeiende populariteit van smartwatches en het feit dat er in opkomende markten steeds meer wearables worden verkocht. Japan is goed voor meer dan eenderde van de slimme wearables. IDC verwacht dat smartwatches in eerste instantie vooral zorgen voor gemak, door proactieve meldingen te geven. Daarnaast bieden ze een nieuwe manier om te communiceren en tenslotte brengen ze verbindingen tot stand – zowel tussen gebruikers onderling als tussen de gebruiker en andere slimme apparaten.

Overige marktaandeel slimme horloges

Het overige aandeel op de markt voor slimme horloges wordt in 2022 ingenomen door merken als Samsung, Fitbit en Garmin. Die merken hebben eigen besturingssystemen ontwikkeld voor hun smartwatches en fitnessarmbanden. Het aantal verscheepte wearable-apparaten komt voor 2018 op 125,3 miljoen exemplaren, denkt IDC. Dat is een groei van 8,5 procent ten opzichte van 2017. De stijging zet volgens IDC door, tot 189,9 miljoen verscheepte exemplaren in 2022.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi