Apps voor wearables overtuigen consument niet

Redactie WINMAG Pro
Over wearables zelf zijn veel mensen wel tevreden, maar over de beschikbare apps allerminst. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Argus Insights.

Wearables zelf bevallen wel

Het Amerikaanse onderzoeksbureau bekeek tussen november en februari meer dan 136.000 reviews van apps voor wearables. Argus Insights concludeerde onder meer dat apps de manier kunnen beïnvloeden waarop consumenten naar hun wearables kijken, meldt de website Gearbrain. 

Zorgwekkend, omdat veel apps in tegenstelling tot de wearables zelf slecht bevallen. Er wordt bijvoorbeeld geklaagd over gebrekkige synchronisatie met andere devices, crashes, te lange insteltijden en data die verloren gaat. Dat laatste is vooral een bron van irritatie bij fitness-apps. 

​Volgens Argus-ceo John Feland zijn bestaande apps vaak meer een soort dashboards die hun gebruikers veel data voorschotelen zonder een manier te bieden om echt iets met die informatie te doen. Hij wijst erop dat 60 procent van de mensen een wearable na drie maanden niet meer gebruikt.

Groot probleem voor wearables

Betere apps zouden dat percentage omlaag kunnen brengen, denkt Feland. 'Moet je je voorstellen hoe lang een bedrijf het uit zou houden als meer dan de helft van de klanten na drie maanden wegloopt. Dit is een groot probleem voor wearables. De app is een belangrijke tool om gebruikers te behouden.'

De onderzoekers zagen overigens wel verschillen tussen de diverse fabrikanten en platforms. Zo krijgen de apps voor devices van Nike en Jawbone relatief hoge scores. De wearables van Samsung en Fitbit blijken minder in de smaak te vallen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie