Avaya wint terrein met UCaaS, CCaaS en CPaaS voor het MKB

Geert van der Klugt
Op een dag in maart ging het nieuwe werken van zeldzaam voorval naar enige keuze. COVID-19 noodzaakt investeringen in de middelen die een effectieve, flexibele werkweek toestaan. Hoewel het een paar maanden terug onduidelijk was of de trend zou aanhouden, blijkt de vraag naar thuiswerk inmiddels definitief. En stijgt de vraag, dan stijgt het aanbod. Avaya - één van grootste UC-namen die de wereld kent - faciliteerde in de afgelopen maanden 2,5 miljoen extra thuiswerkers. De prestatie mag geen verrassing heten. Succes in de IT is meebewegen. Om meer te weten te komen over het resultaat en de toekomst van een nieuwe werkelijkheid, spraken we Michiel Noordermeer. De managing director van Avaya in Nederland staat aan het front van ongekend grootse vernieuwing.

De afgelopen maanden onderstrepen dat een verdeling tussen de woning en het kantoor een gelijke dan wel hogere effectiviteit dan traditioneel werk kent. Sommigen bedrijven kwamen voor een verrassing te staan. Avaya daarentegen, is al 15 jaar lang op de hoogte.

De SaaS-ontwikkelaar houdt zich uitsluitend bezig met communicatiediensten en -oplossingen van de bovenste plank. ‘Eigen technologie’, vervolgt Noordermeer, ‘adopteren we als eerste. Medewerkers gaan volledig vanuit huis, bij de klant én op kantoor te werk.’

UCaaS, CCaaS en CPaaS

De wereld verandert. Avaya verandert mee. De meest recente stap is een transitie naar de cloud, wat betekent dat Avaya’s communicatiesoftware inmiddels zowel in publieke als private clouds beschikbaar is.

Organisaties kunnen al een tijdje genieten van Unified Communications as a Service (UCaaS), Contact Centre as a Service (CCaaS) en Collaboration Platform as a Service (CPaaS). Ben je in de markt voor kopzorgvrije videocommunicatie, telefonie, chat en alle benodigde tools voor grootschalig klantcontact in een private of public cloud, dan komt Avaya Cloud met UCaaS en CCaaS tegemoet. CPaaS stelt je in staat om de eerdergenoemde gebieden naar hartelust te personaliseren. Denk daarbij aan de configuratie van SMS-gateways. Of de inzet van extreem betaalbare Interactive Voice Response, een functie die normaliter uitsluitend voor welvarende grootbedrijven is weggelegd.

Avaya Cloud Office

Even meldenswaardig is de recente lancering van Avaya Cloud Office. Hoewel het absoluut mogelijk is om als MKB’er van Avaya Cloud te genieten, dient Avaya Cloud Office als een toegankelijker middel voor de communicatie van bedrijven met een kleinere omvang. De mogelijkheden zijn soortgelijk, de schaal verschilt.

Op 29 september ging de gloednieuwe dienst live. Dat moment is niet aan toeval overgelaten. ‘Tijden zijn onzeker’, vertelt Noordermeer. ‘Maar investeringen in de middelen die het aangaan van de nieuwe realiteit mogelijk maken blijven belangrijk. Nieuwe diensten moeten direct bruikbaar zijn en zichzelf zo snel mogelijk terugverdienen. Geen mens heeft de luxe om een bedrag neer te leggen dat zich pas drie jaar later uitbetaalt. Flexibele diensten bieden uitkomst. Dus bewegen we naar abonnementsvormen in de cloud.’

Avaya Cloud Office biedt een kant-en-klare oplossing voor alle UC-vraagstukken, waaronder voice, video, chat, integraties met bestaande applicaties en belminuten. Mobiele integratie maakt het mogelijk om waar en wanneer dan ook in hetzelfde systeem te werken. Achter de desktop van een kantoorbureau, op een laptop in een restaurant of via de smartphone op de woonkamerbank: communicatie is continu en consequent.

Bedrijven die momenteel met een mengelmoes van applicaties als Zoom en Slack werken doen er goed aan om alle tools met één dienst te vervangen. Een enkele oplossing als Avaya Cloud Office is niet alleen goedkoper, maar stukken effectiever.

Agents

Avaya Cloud Office is uitsluitend af te nemen met behulp van een sales agent. Deze sales agents werden tot voor kort partners genoemd. De definitie, nu veranderd, onderstreept een grotere wending.

‘Partners waren verantwoordelijk voor het installeren van nieuwe systemen. Maar installeren is niet meer nodig’, verklaart Noordermeer. ‘Alles is al geïnstalleerd in de cloud en 24/7 beschikbaar. Na het afnemen van een licentie ben je een paar uur verwijderd van volledige bruikbaarheid. Alles werkt. Vragen over functionaliteit zijn de wereld uit.'

De bespaarde tijd stelt sales agents in staat om zich nadrukkelijk op verkoop en customer success management te richten.

‘Dat laatste’, vult Noordermeer aan, ‘wordt steeds belangrijker. Bedrijven nemen sneller diensten af. De keerzijde is het feit dat ook afscheid makkelijker wordt. Hoewel gebruikte functies altijd werken, is er geen garantie dat de dienst naar volledigheid wordt ingezet. Biedt een licentie capaciteit voor de videocommunicatie van 100 man, dan wil je logischerwijs niet dat er maar drie medewerkers actief zijn. Om te ondersteunen bij een optimale adoptie van de technologie, hebben sales agents analytics voorhanden. Zo kan de agent meekijken en bijsturen op momenten dat een functie onderbenut wordt.’

‘Daarnaast heeft Avaya Cloud Office - evenals Avaya Cloud - tal van API’s. Agents ondersteunen bij het in kaart brengen en configureren van de juiste integraties.’

Tot slot

Avaya Cloud Office verdient een spotlight. De introductie is geen opportunistische reactie op een stijgende vraag naar thuiswerktools, maar aanvulling van het UC-portfolio waarmee Avaya al decennialang uitblinkt. De gigant kent communicatie. Wie de resulterende technologie adopteert, geniet van een ongeëvenaard specialisme.


Gastexpert

Michiel Noordermeer studeerde 25 jaar terug af aan de Haagse Hogeschool. Vandaag de dag is hij landelijk verantwoordelijk voor één van ‘s werelds grootste UCaaS-ontwikkelaars. Dat was niet zozeer het plan. Hij vertelt: ‘Een prachtige kans is het zeker. Avaya biedt enorm veel mogelijkheden. Het is onmogelijk om meer dan twee á drie jaar vooruit te kijken, dus zijn we genoodzaakt om razendsnel mee te bewegen.’

‘Die dynamiek drijft me. Je bent nooit uitgeleerd. En komt doorlopend voor nieuwe uitdagingen te staan.’

‘Ik heb jarenlang in de networking business en telecom gewerkt. Het raakvlak tussen technologie en commercie stond altijd centraal. Dat is bij Avaya niet anders. Goed, de inhoud van een dienst verandert, maar het verloop van projecten en sales cycles blijft grotendeels onbewogen. Wél zie ik een verschuiving in de verwachting van IT. Vroeger zochten klanten werkende producten: partners moesten vertrouwen zien te winnen, aangezien er bij een werkend product nogal wat kwam kijken. Functionaliteit is vandaag een garantie, dus verandert de wedstrijd.’

‘De grote vraag is hoe je een oplossing optimaal in de omgeving van een klant inzet. Niet de integratie, maar uitkomst staat centraal.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert