Beter ondernemen? Beter schrijven!

Geert van der Klugt
We willen gehoord worden. Jij, ik, overheden en concurrenten zoeken dagelijks naar een luisterend oor. De verkoop van diensten, producten of ideeën is het streven. Uitdagend. Meet je de effectiviteit van jouw bedrijfscommunicatie, dan laten de cijfers doorgaans te wensen over. Diverse factoren spelen een rol, waaronder het medium waarop je vacatures plaatst of adverteert. Tekstkwaliteit staat altijd centraal. Onderzoek van het Nuremberg Institute for Marketing Decisions (NIM, 2019) onderstreept dat massacommunicatie effectiever is wanneer de boodschap om de persoonlijkheden van lezers heen wordt gebouwd. Een behoorlijke opgave. Al helemaal wanneer het HR-budget geen taalkundigen of tekstschrijvers toestaat. De oplossing vind je elders.

"De persoonlijkheid van een lezer is leidend voor de effectiviteit van een boodschap", concludeert het Nuremberg Institute for Marketing Decisions. Een introverte persoonlijkheid zal anders op een bericht reageren dan een extraverte persoonlijkheid.

Bewustzijn van dit feit is een eerste stap. Heb je een beeld van jouw doelgroep, dan wordt het mogelijk om woorden en zinnen toe te spitsen, met een hogere effectiviteit als gevolg.

Dit beeld heb je. Jij kent je klant of sollicitant. Voorwaardelijk voor een vacature is een idee van de persoon die je zoekt. Voorwaardelijk voor de communicatie over een product of dienst is een beeld van de klant.

Geslacht, persoonlijkheidskenmerken en taalniveau bieden richtlijnen voor de verbetering van tekst. De eigenschappen van een lezer bepalen of zinslengten en woordkeuzen aansluiten. Zo zullen de lange zinnen van een wetenschappelijk artikel geen 14-jarige scholieren inspireren. Logisch, want de boodschap van een wetenschappelijk artikel is voor een compleet andere doelgroep bestemd.

Daarmee kan je concluderen dat onderzoekers en universiteiten slagen in het schrijven van een effectieve tekst. Toch zou je het mis hebben, want zinslengte is niet alleszeggend. Vocabulaire speelt een even grote rol.

Vrouwen houden van 'vrouwelijke' woorden. Mannen houden van 'mannelijke' woorden. Klinkt ouderwets, maar verschillen zijn er zeker. Softwareontwikkelaar Textmetrics onderzocht de woordkeuze van mannelijke en vrouwelijke schrijvers. Van het onderzoek leren we dat de leesbaarheid van een woord door geslacht wordt beïnvloed. Soms betekenen twee woorden hetzelfde, maar sluit de ene synoniem beter aan bij een man of vrouw.

Goed. Nu ben je op de hoogte. Maar daarmee alleen kom je nergens. Heb je geen zicht op de woorden die beter op mannen of vrouwen aansluiten, dan kan je geen keuzes maken. En ben je je onbewust van een langdradige schrijfstijl, dan kan je niet verbeteren.

Jarenlang Nederlands studeren is een optie, maar jaren hebben we niet. Technologie is het devies.

De oplossing

Textmetrics is meer dan een onderzoeker. Het Arnhemse bedrijf ontwikkelt geweldige software voor het verbeteren van teksten. Textmetrics ontwikkelde algoritmes voor het verwerken van de bovengenoemde invloeden. Je schrijft of kopieert een tekst in de cloudtool en ontvangt feedback voor het verbeteren van leesbaarheid en effectiviteit. Deze feedback is zelf instelbaar. Je selecteert het taalniveau van jouw doelgroep, geslacht en de stemming die je wil overbrengen.

We zijn niet alleen lovend omdat de software vervolgens op aanpassingen wijst, maar omdat Textmetrics direct met alternatieven komt. Ontdek je dat je voornamelijk in een mannelijke toon schrijft, dan krijg je voor elk woord een overzicht van 'vrouwelijke' synoniemen.

De workflow is soortgelijk aan een samenwerking met een taalkundige, maar dan zonder de kosten van een taalkundige.

Lof

Schrijfstijl is slechts een onderdeel van Textmetrics’ geheel. De tool controleert tegelijkertijd op SEO-optimalisatie en legt een gigantische hoeveelheid marketingexpertise op tafel. Consistent gebruik drukt zich direct uit in beter scorende webpagina’s.

De benodigdheid van een marketeer valt niet weg, maar wordt aangevuld. Voor het grammaticale onderdeel geldt niet anders. Een snel en verwerkbaar overzicht van verbeterpunten zal ook de meest ervaren marketeers of schrijvers helpen. Controles van collega’s zijn minder noodzakelijk en onafhankelijkheid vergroot.

We gebruiken de software zelf. Onze ervaring is werelds. In elk ander geval hadden we het lef niet kunnen opbrengen om de tool met zo’n directheid aan te raden. Bezoek de website, bedank ons later.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geertvan der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanGeert