Bit Academy brengt Minecraft naar het klaslokaal om te leren coderen

Redactie WINMAG Pro
Bit Academy, de vernieuwende peer-to-peer opleiding voor ICT-onderwijs, organiseerden afgelopen week een Deep Dive. Het programma bestond uit codeersessies en een hackathon, waarbij studenten binnen één week de basisprincipes van game design leerden aan de hand van het populaire spel Minecraft.

Bit Academy neemt Minecraft als leertool

Minecraft is een populaire game die bestaat uit een virtuele open wereld. Doordat de wereld uit blokken bestaat, kan er oneindig gebouwd worden. De game kent geen regels, waardoor spelers op geheel eigen wijze hun fantasie en creativiteit kunnen loslaten in een virtuele wereld. Gezien spelers meer mogelijkheden kunnen creëren door te coderen, vormt het de ideale basis om de basisprincipes van game design bij te brengen.

Gedurende de week leerden de studenten hoe Minecraft werkt en kregen ze oefeningen en opdrachten om hun codeer skills te verbeteren. Vervolgens werden er groepjes gevormd om een échte Minecraft map te ontwikkelen. Een jury bestaande uit de coaches van de Bit Academy hebben alle Minecraft maps beoordeeld en daarna drie finalisten uitgekozen. De bekende YouTuber Ronald, met 805k volgers, heeft de drie werelden van de finalisten gelivestreamd op zijn Twitch kanaal. De fans van Ronald konden gedurende de livestream aangeven welke map zij het beste vonden. Aan de hand van deze feedback hebben de coaches vervolgens een winnaar gekozen.

Deep Dive, Bit Academy, Minecraft, coderen, software, leren coderen, game design, ICT

Winnaars Deep Dive

De winnaars Niels, Joris en Justin waren erg enthousiast over de Deep Dive. “We zijn heel erg blij dat we de wedstrijd hebben gewonnen!,” aldus Niels namens de winnende groep. “Het was erg leuk om mee te doen en na al dat thuisonderwijs weer samen te werken met een groep. De coding sessies waren bovendien erg interessant waardoor we precies wisten wat ons te doen stond.”

Volgens de Bit Academy is leren programmeren essentieel in de huidige maatschappij. Programmeren gaat over meer dan alleen kans maken op een baan, het gaat in essentie over het leren oplossen van ingewikkelde puzzels. Door logisch na te denken is het mogelijk om met programmeren creatieve oplossingen voor complexe problemen te vinden. Computational thinking zou volgens de opleiding daarom een kernvaardigheid moeten worden die iedere student zou moeten leren. Op deze manier leren studenten beter en creatiever denken.

Deep Dive, Bit Academy, Minecraft, coderen, software, leren coderen, game design, ICT

Lessen bij Bit Academy

“Bij de Bit Academy geven wij niet op de traditionele manier les, maar proberen wij in te spelen op praktische toekomstgerichte oplossingen. Hierdoor krijgen onze studenten de mogelijkheid om mee te bepalen hoe hun onderwijstraject eruit komt te zien,” aldus Dennis Berkhof, medeoprichter van de Bit Academy. “De traditionele manier van lesgeven is niet altijd de leukste en vaak ook niet de meest efficiënte manier. Studenten raken al snel verveeld en dreigen soms af te haken. Gezien games, als Minecraft, over het algemeen als ‘leuk’ worden ervaren en niet meer zijn weg te denken uit ons leven, zetten wij ook games in als tool om te leren en te instrueren.”

Bekijk hier de video voor een impressie van de Minecraft hackathon.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie