Blizzard en DeepMind zetten StarCraft II open voor AI-onderzoek
DeepMind, onderdeel van Google’s moederbedrijf Alphabet, gebruikt de game StarCraft II van Blizzard al enige tijd in zijn artificial intelligence (AI)-onderzoeken. Met de release van SC2LE zetten Blizzard en DeepMind de deur nu open voor het grote publiek.
SC2LE is een toolkit die bestaat uit een Machine Learning API, een dataset van geanonimiseerde game replays, DeepMind’s toolset PySC2 enkele mini-games voor onderzoekers om specifieke taken te testen en een uitgebreidt paper waarin de toolset wordt uitgelegd.
StarCraft als onderzoeksomgeving voor AI
Doordat StarCraft II nog steeds veel gespeeld wordt en de gameplay veel intreractie tussen bots en mensen kent, is het een aantrekkelijke game voor AI-onderzoek. Met het uitbrengen van SC2LE hoopt DeepMind dat dit een boost geeft aan kennis over AI en hoe deze technologie ingezet kan worden voor specifieke taken.
Eerder al werd het eerste deel van StarCraft gebruikt voor AI-onderzoek. Meer over de toolset vind je op de website van DeepMind en Blizzard.