Big data analyseren met intuïtie

Jasper van Bladel
Netflix ceo Reed Hastings investeert veel in data-analyse voor de programmering van Netflix, maar uiteindelijk komt het op slimme intuïtie aan. Hastings deelde zijn strategie tijdens de Digital-Life-Design conferentie in München.

Geïnformeerde intuïtie

'We beginnen altijd met data-analyse, maar de uiteindelijke beslissing wordt altijd gemaakt met 'gut feeling', geïnformeerde intuïtie', stelt Hastings. In het bijzonder gaf hij eer aan de man die verantwoordelijk is voor de enorm succesvolle originele programmering, Ted Sarandos, waarvan Hastings zegt, hij heeft de 'golden gut'.

De strategie van Hastings is een unieke, want afgaan op intuïtie lijkt behoorlijk risicovol. Hastings legt dit uit: wanneer hij een keuze moet maken tussen enorm veel producten en ze behandelt als een beleggingsportefeuille, waarbij de grote klappers de uiteindelijke mislukte keuzes goedmaken. 'Het voordeel wat we in deze fase van Netflix hebben is dat we parallel inzetten op risico's, en dat als een beleggingsportefeuille behandelen', stelt Hastings.

Analyseren van big data

Big data is momenteel niet verfijnd genoeg volgens de ceo, om te kunnen analyseren of een product een hit wordt of niet. Uiteindelijk komt het op vertrouwen aan of je de toekomst kan voorspellen hoe consumenten reageren op een nieuw idee. Met andere woorden, het is moeilijk om te weten welk idee een uitschieter zal zijn: iets verrassends dat niet direct past bij een trend. Bij Netflix geldt dat veel gokken dus ook leidt tot shows die een hit worden en de verkeerde gokjes terugbetalen.

Het is in ieder geval een interessante strategie om met intuïtie keuzes te maken binnen de analyse van data. Bekijk onderstaande video voor het gesprek met Hastings. 

Meer informatie over de persconferentie op de DLD lees je hier.