Carol Hess, HP: 'scheiding tussen corporate en private IT vervaagt' (interview)

raymond
De tijd dat we met zijn allen met een smartphone van de zaak rondliepen, lijkt inmiddels alweer even achter ons te liggen. De rede? Onze eigen devices zijn sexier, dunner, sneller en kunnen meer, dus gebruiken we liever die. Maar laat nu daar de IT-afdeling niet altijd blij mee zijn. Een compromis is echter goed mogelijk, aldus Carol Hess, vice-president van HP.

Vroeger had je twee duidelijk gescheiden werelden: die van de werknemer en die van de werkgever. Maar tijden zijn aan het veranderen. Dat zie je in de eerste plaats in ons werk. We vervullen onze baan allang niet meer alleen tussen 9 en 5 op kantoor, maar doen het overal. Werk en prive zijn steeds verder door elkaar heen gaan lopen. De voorbeelden zijn herkenbaar: even snel die collega nog mailen voor je je kinderen op bed legt, even op het strand de pdf van die presentatie doornemen.

Altijd stand-by

Dat heeft aan de ene kant te maken met de nieuwe tijdsgeest, waarin we eigenlijk altijd ‘stand-by’ staan. Dat wordt van ons verwacht – in crisistijd wordt het doen van net dat stapje extra meer dan gewaardeerd. Maar aan de andere kant krijgen we van de werkgever ook steeds meer de vrijheid om het ‘wanneer’ en het ‘waar’ van je werk zelf te bepalen. Die maatschappelijke ontwikkeling zie je ook terug in de IT-devices die we dagelijks gebruiken. ‘Vroeger had je een heel duidelijke scheiding tussen apparaten die je van de IT-afdeling kreeg en de apparaten die je thuis gebruikte.

De eerstgenoemde groep bestond vaak niet uit de nieuwste smartphones of laptops, maar waren wel zo veilig en beheersbaar mogelijk en ingericht voor dat ene doel: je werk kunnen doen. Aan de andere kant had je typische consumentenapparatuur, en juist die categorie bewoog zich veel sneller voort’, zegt Hess. ‘Consumenten-electronica werd steeds lichter, dunner, sneller en sexier. En bovendien gebeurde dat in een hoger tempo dan de IT-afdeling zich kon ontwikkelen. Tot het moment dat die consumentenproducten ook de werkvloer mee op gingen. Dat waren ze mensen gewend te gebruiken. Bovendien hadden ze die apparaten zelf uitgezocht, op grond van wat zij het fijnste vond werken.’

Onhoudbaar

Een haast onhoudbare situatie, zou je denken. En ergens is dat ook zo gebleken. Momenteel worden werkvloeren overspoeld met iPads en smartphones van thuis, en daar gaat vaak ook de data van de zaak op. Volgens Hess is er echter meer aan de hand. ‘De scheiding tussen ‘corporate’ en ‘private’ IT bestaat alleen maar omdat werknemers schijnbaar een reden hebben om toch voor andere apparaten te kiezen dan de werkgever beschikbaar stelt. Eigenlijk zou dat niet moeten. Daarom hebben we met HP gekeken naar hoe we juist de corporate class-laptops en tablets ‘sexy’ konden maken, zodat die meer voldoen aan de wensen van werknemers. Op die manier nemen we ook de harde scheiding weg die traditioneel bestond tussen corporate en private IT. Daarbij hoeven werknemers niet meer per se iets anders te gebruiken dan ze krijgen van de IT-afdeling, of nog mooier: kiezen ze zelf voor de corporate-class producten.’

Visie

Deze visie is precies wat HP voor ogen had toen ze de ElitePad op de markt zette. Dit apparaat is een tablet dat wat ‘looks’ betreft niet onderdoet voor – pak ‘em beet - een iPad. Ook deze herfst gelanceerde EliteBook- en ProBook- laptops gaan van dat principe uit. ‘We hebben de laptops uit deze zakelijke lijn flink dunner gemaakt en van een soft- touch finish voorzien. Dat lichtgewichte karakter en luxe uitstraling is wat gebruikers belangrijk vinden en precies wat voorheen nogal eens ontbrak bij zakelijke gadgets. Die inhaalslag zijn we nu aan het maken en is tekenend voor de tijdsgeest.

Volg Raymond Luijbregts via 

afbeelding van raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts
Web:

Momenteel is hij werkzaam als manager contentmarketing bij NoX PR & Content.

Bekijk alle artikelen van Raymond