Weersta de technologische perfect storm

Gastexpert: Wat cloud voor het IoT kan betekenen

Redactie WINMAG Pro
Het Internet of Things (IoT): waarom is de cloud zo cruciaal om de komende perfect storm te weerstaan op het gebied van technologie? Toshiba legt het uit.

Chief Information Officers (CIO's) hebben hun bedrijven de afgelopen jaren door een reeks van technologische evoluties geloodst, vanaf de implementatie van de eerste desktops tot mobiele telefoons, van de opkomst van laptops, tablets, smartphones en mobiele applicaties tot aan de cloud. Dat ging niet altijd zonder horten of stoten en is niet zelden het resultaat van twee uitdagingen: technologische integratie en acceptatie door het bestuur. Deze hordes zullen ook genomen moeten worden nu het Internet of Things (IoT) steeds dichterbij komt en medewerkers in toenemende mate hun eigen persoonlijke applicaties en apparaten gebruiken om te interacteren met die van hun bedrijf en daarmee ook toegang hebben tot data van hun bedrijf. Tijdens werktijd, maar ook daarbuiten. De uitdagingen waarvoor de CIO zich gesteld ziet, nemen almaar toe nu persoonlijke smartphones, laptops, tablets en smart watches steeds meer mainstream worden.

'Dingen' op minder tastbaar terrein

CIO’s jongleren nu al constant met de vraag welke oplossingen prioriteit moeten krijgen en welke apparaten en besturingssystemen toegang mogen hebben tot het bedrijfsnetwerk, maar het IoT zal die uitdaging naar een nieuw niveau tillen. Gartner voorspelt dat jaarlijks zo’n 5,5 miljoen nieuwe ‘dingen’ aan het internet gekoppeld zullen worden, terwijl het aantal dat in een businessomgeving geïnstalleerd zal worden, exponentieel zal stijgen. In termen van productiviteit kleven er duidelijk voordelen aan wanneer medewerkers altijd en overal op elk apparaat toegang hebben tot bedrijfsdata. Het IoT verlegt de uitdaging echter van de traditionele hardware en infrastructuur naar minder tastbaar terrein.

CIO’s zullen verantwoordelijk zijn voor het onderling verbinden van een breed scala aan technologieën en een naadloze toegang tot data. Het is te vergelijken met het proberen alle verkeersborden in Europa op elkaar te laten lijken zodat iedereen, ongeacht de nationaliteit, ze kan begrijpen. Dit voor elkaar krijgen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat ze voldoende steun hebben van het ondernemingsbestuur, dat is wat CIO's nodig hebben om dit nieuwe niveau van integratie succesvol te implementeren.

Fundamenten in de cloud

Volgens Forrester zullen de wereldwijde IT-uitgaven in 2016 2,9 biljoen dollar bedragen. Wij geloven dat dit gedreven wordt door verstandige IT-beleidsmakers die de benodigde technologische fundering leggen om de proliferatie van ‘dingen’ op een snelle en veilige manier te managen.

Sommige besturen geven er de voorkeur aan dat hun CIO een eigen inhouse oplossing ontwikkelt. Gezien de snelle evolutie van het IT-landschap, is het echter verstandiger dat de CIO de bedrijfstop de richting van de bestaande zakelijke clouddiensten op stuurt. Omdat IT-teams nu al meer dan genoeg balletjes in de lucht moeten houden, zouden ze niet zo terughoudend moeten zijn om met geoutsourcete oplossingen te werken die het benodigde gecentraliseerd managen van meerdere apparaten mogelijk maken en die schaalbare en veilige diensten bieden om bedrijfsdata mee op te slaan.

De cloud kan in de behoefte aan constante datatoegang voorzien door een web te creëren dat data vanaf al deze verschillende apparaten verzamelt en op een centrale locatie opslaat. Dit toekomstbestendige scenario zou een bedrijfstop wel moeten aanspreken. Maar wat als ze nog niet overtuigd zijn?

Schets een ander plaatje

Het is niet alleen eenvoudig om de productiviteitsvoordelen van zo’n scenario te schetsen, het is voor een bestuur ook eenvoudiger om het te verwerpen als een ‘nice-to-have’ in tijden van een beperkt budget. Een CIO heeft echter meer argumenten wanneer hij in plaats van dit scenario uitlegt wat er van de business overblijft zonder deze technologie. In dit geval moet de CIO de nadelen benadrukken wanneer het bedrijf niet met de cloud werkt en dit expliciteren met voorbeelden van de voordelen die de cloud de verschillende bedrijfsonderdelen, afdelingen en stakeholders biedt.

De schaalbaarheid en flexibiliteit van op de cloud gebaseerde fundamenten voor het IoT is een sterk verkoopargument. Het stelt IT-teams in staat om de vele apparaten te managen die hun weg naar het bedrijf vinden. Het is als een technologisch Zwitsers zakmes – één oplossing die niet alleen een waaier aan functionaliteiten kan managen, maar die ook de totale cost of ownership van de onderneming verlaagt.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie