IBM kijkt in de toekomst met eigen top vijf-lijstje

Redactie WINMAG Pro
December is de maand van de lijstjes. Denk maar aan de beste muziekalbums, nieuwsgebeurtenissen of films van het jaar. IBM komt sinds zes jaar ook met een top vijf, namelijk van ontwikkelingen die nu nog science fiction zijn maar over vijf jaar realiteit.

IBM stelt de zogenoemde vijf in vijf samen op basis van maatschappelijke en economische trends, maar ook nieuwe technologieën uit eigen laboratoria over de hele wereld. Dit jaar ziet de top vijf er als volgt uit:

  • Gedachtenlezen (mind reading) is geen science fiction meer. IBM-wetenschappers onderzoeken momenteel hoe zij hersenen kunnen koppelen aan bijvoorbeeld een computer of smartphone. Alleen nog maar nadenken dat je iemand wilt bellen en je belt hem al. Of de cursor op je scherm bewegen door te denken over waar je hem heen wilt verplaatsen.

  • Wachtwoorden zijn verleden tijd. Je biometrische gegevens zijn de sleutel tot je identiteit en binnenkort ook de sleutel voor het beveiligen daarvan. Het is dan niet meer nodig om nieuwe wachtwoorden te maken en onthouden voor verschillende beveiligde omgevingen. Bijvoorbeeld door bij een pinautomaat alleen je naam uit te spreken of een irisscan om snel en veilig geld op te nemen. Of met dezelfde techniek eenvoudig je saldo opvragen via de mobiele telefoon of tablet.

  • Je voorziet je huis van energie tijdens het fietsen en via de waterleiding. Alles wat beweegt of warm wordt produceert energie die mogelijk opgevangen kan worden. Wandelen. Joggen. Fietsen. De warmte van de computer. Zelfs het water door de leidingen in je huis kan energie creëren.

  • De digitale kloof is verdwenen. In onze globale samenleving, wordt groei en welvaart van de economie steeds vaker bepaald door de mate van toegang tot informatie. Binnen vijf jaar zal de kloof tussen mensen met en zonder informatie aanzienlijk verkleinen dankzij ontwikkelingen in mobiele technologie.

  • Ongewenste e-mail verandert in priority e-mail. Hoe vaak worden we niet overspoeld met advertenties die wij beschouwen als irrelevant of ongewenst? Het zal niet lang meer duren. Binnen vijf jaar zal ongevraagde reclame zo gepersonaliseerd en relevant aanvoelen dat het lijkt alsof spam is uitgestorven. Tegelijkertijd zullen spamfilters zo goed zijn dat je nooit meer lastig wordt gevallen met ongewenste e-mails.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie