Navigatiesystemen: een stand van zaken

Redactie WINMAG Pro
Het is al weer zeven jaar geleden dat TomTom een draagbaar navigatiesysteem presenteerde. Ondanks allerlei gratis navigatie-apps weten 'losse kastjes' nog steeds te overleven. Op termijn lijken smartphones echter de strijd te winnen, zeker nu diensten het verschil gaan maken.

Tekst: Gertjan Groen

Op de CeBIT in 2004 presenteerde TomTom haar eerste Personal Navigation Device (pnd). De oprichters van het bedrijf hadden destijds software klaar, maar vonden niet de ideale hardware. Dus maakte ze deze vervolgens gewoon zelf. Het was, en is, een succes. Ondertussen zijn veel concurrenten gesneuveld. In 2007 waren nog tientallen spelers actief, tegenwoordig zijn de tegenspelers van TomTom op één hand te tellen. Dat zijn voornamelijk Navigon, Garmin en Mio.

Wat hardware betreft is er afgelopen jaar weinig spannends gebeurd, al zijn de prijzen wel fors gedaald. Instapmodellen met Europese kaarten zijn inmiddels voor minder dan 150 euro te koop. Het laatste topmodel van TomTom, de Go Live 1005, werd vorig jaar op de IFA aangekondigd. Het komt op veel punten overeen met de Go Live 1000, maar onderscheidt zich door het grotere 5-inch scherm. Opvallend aan beide modellen zijn de soepele bediening via het verbeterde touchscreen, een zeer praktische magnetische houder en opgefriste software. De alternatieven van de concurrentie? Voor Navigon is dat de 70 Premium Live en Garmin heeft de nüLink! 1695 in het assortiment. Bij de topmodellen draait alles om Live-diensten.

Connected

Het toverwoord op gebied van pnd’s zijn Live-diensten, ofwel ‘connected’ navigatie. Het komt er concreet op neer dat je een navigatiekastje van een simkaart voorziet voor datacommunicatie via het mobiele netwerk. TomTom gebruikt daarvoor in Nederland het netwerk van Vodafone. Het bedrijf biedt een pakket aan Live-diensten aan waarvan HD Traffic de belangrijkste is. Voorheen kostte dit 9,95 euro per maand, maar sinds juni 2010 is die prijs met vijf euro verlaagd. Via de dataverbinding halen de kastjes dankzij HD Traffic iedere twee minuten actuele en gedetailleerde verkeersinformatie op. Ook andere partijen gebruiken inmiddels de verkeersinformatie van TomTom. Zo worden infopalen bij benzinestations geplaatst en toont WNL iedere ochtend tussen zeven en negen uur 's ochtends de verkeersinformatie tijdens Ochtendspits.

In Nederland zijn ruim 250.000 navigatiekastjes van TomTom ‘connected’. Wereldwijd gaat het om ongeveer een miljoen apparaten. Deze apparaten zijn inmiddels zelf de belangrijkste bron voor de verkeersinformatie, doordat gegevens kunnen worden teruggekoppeld. Uit de snelheid waarmee auto’s zich verplaatsen kan TomTom meten hoe groot de vertraging op een bepaald weggedeelte is. Ook wordt historische informatie van TomTom-gebruikers verzameld, zodat zelfs per weggedeelte inzichtelijk wordt hoe snel je op welk moment van de dag kunt rijden. Naast de steeds slimmer wordende kastjes gebruik TomTom ook informatie uit het mobiele netwerk. Uit de verplaatsing van mobiele bellers in het netwerk kan het bedrijf meten hoe druk het is.

De Live-diensten omvatten natuurlijk meer. Denk aan het zoeken naar nuttige plaatsen via Google Local Search, informatie over vaste en mobiele flitsers (helaas vaak verouderd). Of informatie over benzineprijzen, zodat je direct het goedkoopste tankstation kunt vinden. Navigon blijkt op ieder gebied een stevige concurrent van TomTom, ook wat Live-diensten betreft.

Het Duitse bedrijf zal tegen het einde van dit jaar bovendien met een handige uitbreiding komen: dynamische parkeerinformatie. Hiervoor werkt het samen met Parkeerlijn.nl. Het navigatiesysteem gaat actief adviseren over de beste parkeerplaats. Parkeerlijn.nl beschikt over uitgebreide informatie van 2.700 Nederlandse parkeerplaatsen in 324 gemeenten. Aardig is dat van tien parkeerlocaties in Amsterdam, Amstelveen, Den Haag, Hengelo, Hoorn, Dordrecht, Utrecht en Oud Beijerland ook al dynamische informatie over het aantal beschikbare parkeerplekken voorhanden is en die informatie kan op het navigatiesysteem zichtbaar worden gemaakt. Zeker vijftien andere gemeenten hebben deze informatie toegezegd en dit aantal zal vermoedelijk snel toenemen.

Mobieltjes

Navigatie op smartphones was vorig jaar de grote trend. Smartphones zijn natuurlijk ‘connected’ bij uitstek en hebben alles in huis om een navigatiesysteem te vervangen. Het onderwerp haalde zelfs regelmatig de journaaluitzendingen. Met name door grote spelers als Nokia en Google die met gratis navigatie startten. Een lastige periode voor TomTom, maar er blijkt nog steeds een flinke markt voor betaalde oplossingen. In het lijstje in de App Store van Apple met de apps die het meeste hebben opgebracht, staat de app van TomTom steevast bovenaan. Daarnaast liet Navigon recentelijk weten dat twee miljoen smartphonebezitters haar navigatie-applicatie gebruiken. Navigon heeft de iPhone-app ook geschikt gemaakt voor de iPad 3G, maar dat apparaat is wel erg groot voor deze toepassing. Het valt te betwijfelen of tablets überhaupt iets kunnen gaan betekenen in de navigatiemarkt.

De enorme verkooptoename van smartphones belooft veel voor smartphonenavigatie. Sinds maart dit jaar worden al meer smartphones dan gewone mobieltjes verkocht. In totaal gaan er volgens het GfK zo’n 3 miljoen smartphones over de toonbank. Dat is een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar, toen volgens de marktonderzoeker ruim 2,1 miljoen smartphones werden verkocht. Android zal tegen het einde van dit jaar zijn uitgegroeid tot het populairste besturingssysteem. Voor dit platform is een groot aantal navigatie-oplossingen beschikbaar. Google Maps biedt een gratis navigatiefunctie en enkele bijzondere features zoals satellietbeelden en Street View, voor beelden op straatniveau. Alternatieven zijn onder meer Navigon MobileMaps, CoPilot Live, Sygic Aura en appello Wisepilot. TomTom heeft haar software opvallend genoeg nog niet voor Android uitgebracht, al heeft het meermaals laten weten dit platform wel op het oog te hebben.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie