Printing in 2016: Fabrikanten worden wakker

Redactie WINMAG Pro
Met alle respect voor fabrikanten en leveranciers; print- en documentoplossingen is niet een heel spannende markt om in te bewegen. Een printer bijvoorbeeld kun je echt niet spannender maken dan een ietwat verhoogde afdruksnelheid in het nieuwste model van een willekeurige fabrikant. Maar stiekem begint er het een en ander te veranderen.

Zo merken we dat, hoewel er uiteraard nieuwe hardware verschijnt, hier niet meer per se de focus op ligt waar het innovatie betreft. Niet vreemd ook, soms is het gewoon beter om te schaven aan het product wat er al ligt, al is het maar om de kosten te drukken en daarmee de aanschafprijs.

Laserprinters

Zo liet HP eerder dit jaar zien dat er nog genoeg bij te schaven valt in het laserprintersegment. In 2013 waren we al te spreken over de nieuwe technologie die de Inkjet weer helemaal in het hier en nu trok. Eenzelfde soort innovatie wordt nu nogmaals toegepast binnen de lijn van laserprinters. Hoewel, het gaat hier nu niet om een papierbrede kop zoals in de Officejet Pro X, maar om de toner. Een medewerker van HP legt ons uit dat de toner in laserprinters van HP niet meer de welbekende harde korrels zijn die verwarmd worden, maar dat er meer zachte bestanddelen worden gebruikt die eenzelfde resultaat bieden. Dit zorgt ervoor dat laserprinters compacter gebouwd kunnen worden omdat er minder koeling nodig is, de kosten omlaag gaan omdat het stroomverbruik wordt verminderd en de printers ook nog eens duurzamer zijn omdat ze langer meegaan.

Inkt innoveert

Epson zet in op aanpassingen binnen haar eigen inkjetprinters. Eind 2014 introduceerde het bedrijf de EcoTank-lijn van inkjetprinters. Deze apparaten zorgen voor behoorlijke kostenverlaging door met inkt te printen die vanuit een uitwendige tank door de printer gebruikt wordt. Deze inkt gaat een lange, lange tijd mee. Hiermee draait Epson de zaken om: niet langer is de inkt in een inkjetprinter hetgeen waar de winst in zit voor fabrikanten, het is nu juist hetgeen waar de winst in zit voor de afnemer. Hoe andere fabrikanten hierop zullen reageren (als ze hierop gaan reageren tenminste) is de vraag. In ieder geval toont het lef om zo het hele verdienmodel om te gooien.

Hybride-oplossingen

Wat al langer is ingezet en ook aankomend jaar door zal zetten is de hybride tussen fysieke en digitale documenten die oplossingen zullen bieden. Zo zullen allerlei software-oplossingen integreren met hardware om organisaties het beste van beide werelden te bieden. Neem bijvoorbeeld OKI's Smart Solutions, waarmee je print en documentstromen integreert in de werkstroom van een organisatie. De suite omvat drie (maatwerk) oplossingen. De Smart Managed Page Servicesoplossing inventariseert de printbehoeften van de organisatie en geeft op basis daarvan aan welke afdrukapparatuur de voorkeur verdient. Tevens stelt zij een compleet printplan op, waar ook consumables en onderhoud in opgenomen zijn. De Smart Managed Print Services, een printoptimalisatie- en printbeheeroplossing zorgt ervoor dat de juiste printer op de juiste plek gestationeerd wordt. De Smart Managed Document Services, tenslotte, stroomlijnt de documentwerkstroom door de omslachtige, handmatige verwerking van papier te vervangen door de digitalisering van documenten. Op die manier zijn documenten makkelijker en sneller te archiveren, op te vragen en te delen, en dat allemaal binnen een veilige infrastructuur.

2016

Het meest interessante is misschien wel dat de markt laat zien dat er niet voor het een of het ander gekozen wordt, zoals fysiek papier of digitale documenten. In plaats daarvan wordt de keuze voor oplossingen enkel breder. Noodzakelijk, want de markt vraagt om flexibiliteit. Organisaties hebben die flexibiliteit nodig, want geen enkele organisatie is hetzelfde. Het is aan fabrikanten en leveranciers van documentoplossingen om hierop in te springen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie