Review: Samsung New Series 9

Redactie WINMAG Pro
De Series 9 is Samsung’s meest luxe laptop. Het vorige model viel met zijn prijs en hardware in de ultraportable categorie. De nieuwe Series 9 past met zijn hardware beter in het populaire ultrabook-segment. Samsung noemt hem zelfs beter dan een ultrabook, een terechte uitspraak?

In tegenstelling tot Apple die de afgelopen twee jaar maar weinig grote aanpassingen deed aan hun laptopdesign gooien ze het bij Samsung over een compleet andere boeg. De nieuwe Series 9 lijkt namelijk totaal niet op zijn voorganger. De glanzende antracietkleurige deksel met ronde vormen heeft plaatsgemaakt voor een mat, strak en meer zakelijke versie. De kleur is nu donkerblauw/zwart geworden met wat aluminium accenten aan de zijkant. Dit klinkt misschien een stuk saaier maar wat ons betreft is de laptop er flink op vooruitgegaan. Met name zakelijk kun je nu een stuk beter met de laptop voor de dag komen.

Samsung heeft de Series 9 wederom erg compact en licht kunnen maken. Hij is zelfs lichter dan zijn voorganger. Het gewicht daalde van 1,31 naar 1,18 kg en ook de dikte nam met 0,3 cm af. Dit maakt de Series 9 een ideale laptop voor onderweg en kan hij zich meten met de meest lichte ultrabooks op de markt. Ondanks de geringe dikte maakt de Samsung door het gebruik van duurzame materialen zoals aluminium en glasvezel toch een solide indruk.

De hardware die Samsung gebruik in de Series 9 lijkt veel op de overige ultrabook-modellen. Samsung kiest voor een zuinige Intel Core i5-processor uit de nieuwe Ivy Bridge-reeks en 4 GB intern geheugen. Met zijn kloksnelheid van 1,7 GHz is de chip snel genoeg voor de dagelijkse kantoortoepassingen. Bovendien beschikken de Ivy Bridge-chips over een snellere grafische processor dan hun voorgangers, de HD4000, waardoor ook eenvoudige grafische toepassingen geen problemen opleveren. Net als veel andere ultrabooks gebruikt de Series 9 voor opslag een ssd van 128 GB.

Het scherm is echter het onderdeel waar de Series 9 zich echt mee weet de onderscheiden. Samsung voorziet hun laptop namelijk van een 13,3-inch pls-paneel met een resolutie van 1600 bij 900 beeldpunten. De resolutie ligt daarmee hoger dan bij veel concurrenten, die, op Asus na, allemaal 1366 bij 768 pixels gebruiken. Dit levert wat meer werkruimte op en wat ons betreft wordt Samsung’s resolutie de nieuwe standaard voor 13 inch-laptopschermen.

Ook het door de Koreanen gebruikte paneel is beter dan dat van de concurrentie. Met name de kleurweergave en de inkijkhoeken zijn superieur aan lcd. Bovendien is het display van de Series 9 dankzij een hoge lichtopbrengst van 400 nits en de matte afwerking ook met tegenlicht goed afleesbaar.

In gebruik is de Series 9 een prima laptop. Het fraai verlichte toetsenbord had voor een perfectere aanslag nog net iets hogere toetsjes mogen hebben, maar de trackpad behoort tot één van de beste. Dankzij de relatief zuinige processor is de accuduur van de Series 9 uitstekend. Met normaal gebruik konden we ongeveer zes uur op de laptop werken, een prima waarde voor het gebruik onderweg.

Samsung Series 9 2

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro