Scoren met nieuwe TLD's

bramsemeijn
Lange tijd waren er slechts 22 algemene toplevel domeinnamen beschikbaar voor registratie. Je moest het maar doen met .com, .org of .net. Vanaf februari dit jaar voegt de ICANN (International Corporation for Assigned Names and Numbers) echter een groot aantal nieuwe extenties toe (.bike, .photo etc.) Wat is de impact van die verandering en hoe kan je als bedrijf daarvan profiteren?

Op het eerste gezicht lijkt het uitgeven van nieuwe domeinnaam extenties erg voor de hand te liggen. Internet wordt steeds drukker en er worden ook steeds meer domeinnamen aangevraagd. Het is daardoor steeds moeilijker om een goede domeinnaam te bedenken. Wie in Utrecht bijvoorbeeld in Google zoekt naar een taxicentrale in Utrecht vindt al snel taxistadutrecht.nl, taxiutrecht.nl, cheap-taxi-utrecht.nl en taxi-centrale-midland.nl. Een nieuwe taxicentrale in Utrecht zal het wellicht moeten doen met een url als taxiutrechtgoedkoop.nl of taxicentrale-utrecht.nl. Niet bepaald creaties waar je eerste gedachten naar uit gaan. En wie misschien wel een goede voor de hand liggende bedrijfsnaam wil moet betalen. Het url whisky.com is bijvoorbeeld nog dit jaar voor 3,1 miljoen dollar verkocht aan een nieuwe eigenaar.

En eigenlijk is het ook voor de ICANN zelf (de wereldwijde organisatie die het toewijzen van domeinnamen coördineert) onduidelijk waarom er maar 22 domeinnamen bestaan. De organisatie heeft daarom besloten gefaseerd nieuwe extenties uit te geven. Sinds oktober vorig jaar kunnen bedrijven en organisaties tegen strenge voorwaarden eigen url-extensies aanvragen. Hoeveel nieuwe extensies er uiteindelijk precies gaan komen is niet helemaal duidelijk, maar in de eerste batch met namen die dit jaar uitgegeven gaat worden zitten zo'n vijfhonderd nieuwe extensies, variërend van .photography tot .bike. Zelfs extensies met een ander letterschrift zijn mogelijk, zoals het Chinees, Arabisch en Cyrillisch. Er komen geleidelijk nieuwe extensies uit en in februari konden hosters de eerste 55 extensies presenteren. Voorlopig dus even geen streepjes in je nieuwe url. Utrecht.taxi wordt een valide optie.

Feest

Voor hosters is de uitgifte van nieuwe extensies klein feestje. Zij kunnen hun klanten van allerlei nieuwe extensies voorzien en ze kunnen zich onderscheiden door echt alle extensies te doen. 'Er is behoorlijk wat animo voor de nieuwe toplevel domeinen', weet Herman Borel van hostingprovider Strato te vertellen. Borel is de countrymanager Nederland van de Duite hoster. 'Domeinnamen als .com en .nl blijven wel het populairst, maar ik schat dat momenteel een kwart van alle nieuw aangevraagde domeinnamen een van de nieuwe extensies heeft. Ook zien we dat mensen meerdere domeinnamen aanvragen. Hadden ze al petersfotoboek.nl vragen ze nu ook peters.photos aan.'

Op de site http://ntldstats.com kan je de werelwijde adoptie van de nieuwe domeinnaam-extensies volgen en kan je onder andere zien welke extensies momenteel populair zijn. In Nederland blijkt vooral dat het nieuwe top level domein .tips populair is. 16 procent van de nieuwe domeinnamen heeft een .tips-extensie. Wereldwijd is echter momenteel .guru erg populair. 'Dat is misschien een beetje gek, maar blijkbaar willen veel zzp'ers zich poneren als expert. Zo'n nieuwe domeinnaam helpt daarbij', verklaart Borel. Nederland is overigens een van de grotere gebruikers van nieuwe gTLD's. Zo'n 2,4 procent van alle domeinnamen met een nieuw top level domein komt uit Nederland.

Ook bij de Belgische hostingprovider Combell zijn ze enthousiast over de nieuwe domeinextenties. Ze beschouwen het als een van de grootste vernieuwingen in het internet. 'De extenties .com, .net en .nl zijn ondertussen wel verzadigd en je moet behoorlijk lange namen maken om nog uit de verf te komen. De nieuwe extensies geven ondernemers de mogelijkheid een korte url te nemen en bovendien een eigen identiteit aan te meten. Met Jansen.flowers in plaats van bloemist-Jansen.com kan een bloemist bijvoorbeeld direct laten zien wat hij doet', zegt business developer Jimmy Cappaert van Combell.

.Gent

Maar waarom eigenlijk niet gewoon een eigen extentie aanvragen? Winmagpro.nieuws is minder mooi dan nieuws.winmagpro! Dat gaat echter niet zo makkelijk. De nieuwe TLD-extentie moet door de ICANN worden goedgekeurd en daar komen veel eisen bij kijken. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een naam van een bedrijf aan te vragen als je zelf dat bedrijf niet bent. Ook mogen extensies niet te zeer op elkaar lijken. Fraude zou dan te makkelijk zijn. De ICANN had bij het voorbereiden van het vrijgeven van de nieuwe domeinnamen ook veel hoofdbrekens omtrent rechtzaken over dubbele of veel lijkende domeinnamen. Iedere nieuwe aangevraagde extensie moet daarom een 'sunrise'-fase doorlopen, een periode dat mensen bezwaar kunnen maken.

Ook moet het uitleveren van domeinnamen goed geregeld worden. Uiteraard moeten er garanties zijn met betrekking tot het voortzetten van de dienstverlening. Bovendien kost het veel geld om überhaupt een extensie aan te vragen. 'Het aantal bedrijven dat in Nederland een gTLD aanvraagt, is daardoor klein', zegt Borel. 'Een extentie als .supermarkt bestaat bijvoorbeeld niet. Van de geografische namen bestaan alleen .frl (Friesland) en .amsterdam bekend. In totaal gaat het om zo'n negentien bedrijven, met o.a. KPN en Philips.' Combell heeft in België een eigen extensie aangevraagd, namelijk .Gent. 'Voor ons is dat een historische gebeurtenis', zegt Cappaert. 'We hebben al jaren een goede band met de stad Gent en stralen dat ook graag uit. We zijn daarom een samenwerking aangegaan met de stad (gemeente) Gent om een TLD aan te vragen. Voor ons is dat ook allemaal nieuw, maar het is erg interessant om het eens van een andere kant te zien.'

Tam Tam

Welke gevolgen de invoering van nieuwe top level-domeinnamen op het internetlandschap gaan hebben is momenteel nog moeilijk te voorspellen. Wordt een url met een nieuwe top level-extensie bijvoorbeeld beter gevonden in Google? Zowel Borel als Cappaert verwachten dat Google wel rekening gaat houden met de nieuwe TLD's op het gebied van pageranking, maar hebben daar uiteraard geen harde bewijzen voor. 'Het hangt waarschijnlijk af van hoe de markt zich gaat ontwikkelen', stelt Borel. 'Als bijvoorbeeld de .bank-extensie gebruikt gaat worden door alle grote banken in de wereld, wordt het een synoniem voor de content en zal het waarschijnlijk wel in de pageranking meegaan.' En ook Cappaert meent dat Google rekening gaat houden met de nieuwe extensies. 'Een nieuwe extensie als .photo zegt mijn inziens echt iets over de inhoud. Daar zal Google toch rekening mee houden.'

Adoptie en gewenning van nieuwe domeinen zal geleidelijk gaan. 'Voor de man in de straat zal het niet veel uitmaken', zegt Cappaert. 'De .nl- en .com-domeinen zijn erg ingeburgerd en relateren het zien van een tekst met een dergelijke extensie direct aan een webadres. Dat geldt uiteraard nog niet voor iets als .flowers. Daar zal zeker de nodige tijd overheen gaan. De meeste nieuwe extensies moeten nog in omloop komen. Maar daar zitten er wel tussen waar we hoge verwachtingen van hebben. We hebben mensen de mogelijkheid gegeven om vooraf registreren en merken dat namen als .web, .shop en .online erg populair zijn. Als die in omloop komen zal het grote publiek zich steeds vaker met nieuwe webadressen geconfronteerd zien. Ook helpt het als grote merken als Coca Cola een nieuwe domeinnaam starten. Al met al gaat het om het maken van veel tam tam.'

Door: Bram Semeijn

Bram Semeijn | Freelance journalist

Bram Semeijn heeft ruime ervaring als (onderzoeks)journalist in met name de telecomsector. Dit is dan ook het belangrijkste aandachtsgebied voor zijn artikelen voor WINMAG Pro. Verder schrijft hij over regelmatig over e-commerce en onlinetoepassingen.

Bekijk alle artikelen van Bram