De zin en onzin van SEO

SEO: laat jezelf vinden

Redactie WINMAG Pro
Geen enkele onderneming kan heden ten dage zonder de juiste SEO, voluit zoekmachine-optimalisatie. Wat zijn de mogelijkheden, de valkuilen en de do's en don'ts?

SEO staat voor 'search engine optimization', oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het belangrijkste doel: hoe verbeter je alle factoren om jouw website zo hoog mogelijk te laten ranken in zoekmachineresultaten als Google en Bing? De hoofdrol is daarbij weggelegd voor relevante zoekwoorden. Een enorm aantal ondernemingen zet sinds enkele jaren dit SEO in. Op geoorloofde wijze ('white hat SEO' genaamd) en op minder geoorloofde wijze, 'black hat SEO'. Zo'n black hat-trucje is het publiceren van trefwoorden die precies dezelfde kleur hebben als de achtergrondkleur van de website zelf. Op die manier zien websitegebruikers de trefwoorden niet, maar de 'webcrawlers' (of 'spider', bots die het internet automatisch doorspitten, red.) wel. Een andere black hat-klassieker is het actief vergaren van backlinks. Met andere woorden: het inkopen van links of deze ruilen voor zoekmachineoptimalisatiedoeleinden.

Helder. Laat de black hat SEO liever voor wat het is en ga voor de geoorloofde inzet van SEO. Er zijn flink wat manieren en trucs om voor jouw pagina’s een hogere positie en betere vindbaarheid te regelen. Voor ondernemers is het noodzaak om zich te richten op langetermijnresultaat. Bovendien is het is lastig om de zoekresultaten op zeer korte termijn te beïnvloeden. Absoluut belangrijk bij de juiste SEO zijn de juiste algoritmes van de zoekmachines.

Mobielvriendelijk

Een must voor het perfecte resultaat is een mobielvriendelijke website, want tegenwoordig maakt men meer gebruik van mobiel internet dan vanaf de desktop. Het aanbieden van een mobielvriendelijke website is niet alleen gebruikersvriendelijk, SEO-wise is het ook zeer slim: websites die niet mobielvriendelijk zijn, zullen niet zo snel naar voren komen bij zoekopdrachten vanaf een mobiele telefoon of tablet. Op die manier loop je bij voorbaat vijftig procent van de potentiële bezoekers mis.

Een andere white hat-tip is de mogelijkheid van Google My Business. Het bedrijf verzamelt informatie over ondernemingen en verzamelt deze in de Google My Business-app. Probleem is wel dat Google vaak de informatie niet op eigen houtje kan vinden of de verkeerde informatie klakkeloos overneemt. Wees daarom verstandig en vul jouw bedrijfsinformatie zelf in bij Google My Business.

Goede recensies

Derde advies: goede recensies, je kan niet zonder. Probeer zo snel mogelijk minimaal vijf waarderingen via Google My Business te ontvangen. Op dat moment zal jouw site in de lijst met zoekresultaten voorzien zijn van een waardering van 0 (ramp!) tot 5 (super!) sterren. Vraag tevreden klanten om een mooie recensie. Een slechte recensie? Geen probleem… Het is een mooie kans om als bedrijf op de kritiek te reageren. Op die manier toon je aan dat je bereid bent om te luisteren en met oplossingen te komen.

Er zijn vele programma's die helpen bij zoekmachineoptimalisatie. Het is ontzettend belangrijk dat jouw site, blogs, artikelen en verdere content steeds weer een hoofdrol opeisen wanneer de internetgebruiker de juiste zoekwoorden intikt in Google. Zorg ervoor dat je de belangrijkste informatie die je (potentiele) klant de weg wijst telkens gemakkelijk te vinden is in een onzichtbare zee van algoritmen. 'Backlinks' noemt men dat in de wereld van SEO. Zo lang die in ruime mate aanwezig zijn en goed vindbaar, zit je goed.

Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk. Toch zijn er ook hier trucs om de mogelijkheden te vergroten. Een heel belangrijke: kijk goed wat je concurrentie doet! Check op Google middels de voor jou – en je directe concurrenten - belangrijke zoekwoorden welke pagina's er worden gelinkt aan die van de ondernemers die in dezelfde vijver vissen. Grote kans dat dezelfde pagina's ook aan jouw content worden gelinkt omdat jouw product en/of dienst voor een groot deel gelijkwaardig is aan die van concurrent A, B en C.

Backlink-checkers

De zogenaamde backlink-checkers zijn in dit geval onmisbaar. De mogelijkheden zijn groot. Er zijn de gratis aanbieders (hoewel dat 'gratis' vaak relatief is, de eerste tien of twintig backlinkchecks zijn voor nop, daarna moet je toch gaan dokken) als monitorbacklinks.com. Eenvoudig en snel in gebruik, voor elke ondernemer die het maximale uit zijn SEO wil halen.

Ga je vaker gebruik maken van de backlink-checkers, dan zijn de versies waarvoor je direct moet betalen een stuk handiger in gebruik ('Moz' is een veelgebruikte aanbieder). Deze checkers geven je een veel breder inzicht wanneer het er om gaat wie aan wie en wat aan wat is gelinkt. Aan welke pagina's wordt jouw content het vaakst gelinkt en wat is de context? Direct zie je welke content het meest populair is in de zoekmachines. Zijn het de blogs, de giveaways, de reviews of de langere achtergrondverhalen die bovenaan staan? En ook hier zie je in een oogopslag wat je concurrentie doet en waar online je hen links dan wel rechts in kunt halen met slimme SEO. Doe hetzelfde wat de concurrenten doen, maar dan beter.

Overigens kan je de zaken ook omdraaien. Je hebt onderzocht wat andere bedrijven goed doen. Maar waaraan ontbreekt het nog bij hen? Aan welke relevante pagina's zijn hun backlinks juist niet gelinkt? Voor jouw onderneming is dat het ultieme SEO-gat om met een ferme duik in te springen. Op deze wijze wordt de kans steeds groter dat jij almaar beter en eenvoudiger vindbaar bent wanneer de doelgroep bepaalde zoekwoorden inzet.

De beste SEO-tools

Overtuigd? Prima! Nu is het de taak om de voor jou meest bruikbare SEO-tools te vinden, want wat voor onderneming X de beste optie is, is voor onderneming Y wellicht volstrekt onhandig. Gelukkig is het aanbod groot.

Naast de eerdergenoemde Moz en monitorbacklinks.com, is er bijvoorbeeld Google's eigen PageSpeed Insights. Met deze uiterst handige tool test je in een handomdraai de tijd dat een URL nodig heeft om te laden en wat de performance ervan is op desktop en mobile. Ook kom je er eenvoudig achter wat je kunt verbeteren (en hoe) en waar je al goed bezig mee bent. Via Google Keyword Planner ontdek je wat de beste strategie is voor je zoektermen, hoe de concurrentie scoort en welk tijdstip het meeste verkeer oplevert.

Wil je al het beste voor jouw site op één site zien verzameld? Dan is QuickSprout Website Analyzer misschien wel een prachtoplossing. Deze tool analyseert je gehele website. SEO, de snelheid, tags, zoektermen, social media, links en de concurrentie-vergelijking: alles in één klik.

Ben je er nog steeds niet uit op welke van de twee gelijkwaardige pagina's jouw content het beste scoort? Dan ga je naar SimilarWeb.com en vergelijk je eenvoudig waar het verkeer het drukst is en waar de concurrent het best scoort. Ga direct door naar SERP's Rank Checker. De naam zegt het al: via deze tool zie je hoe hoog of laag jouw site 'rankt' op diverse platforms in vergelijking met andere partijen.

Met behulp van SEO Site Checkup zie je of je site toe is aan een grondige update. Welke tags scoren het best? Welke niet? En zijn er nog foutjes verborgen die snel verwijderd moeten worden?

En hoe zit het met de social media? Op welke platforms scoor je goed en waar moet het beter? Searchmetrics Website Analyzer biedt op dat moment soelaas.

Tenslotte is er de Microsoft Free SEO Toolkit. Een handige alles-in-een-tool, maar dan moet je wel – heel verrassend – actief zijn in Windows. Apple-gebruikers hebben er weinig te zoeken.

Cyber security

Voor wie alles liever uit handen geeft, is er de mogelijkheid om de SEO over te laten aan bedrijven en zzp'ers die precies weten wat goed is voor de vindbaarheid van jouw onderneming en jouw content. Kost vanzelfsprekend een duit, maar je hoeft je (bijna) niet meer druk te maken over zoekmachines, keywords, algoritmen en analyses. Voordeel is ook dat de aanbieders vaak prima op de hoogte zijn wanneer het aankomt op zaken als cyber security, hackers en kwaadwillenden, en perfect in de smiezen hebben wanneer jouw SEO-huishouden aan een update toe is.

Met al het bovenstaande advies kan en mag het niet ingewikkeld meer zijn om jouw onderneming SEO-proof te krijgen. Zorg dat je vindbaar bent, ook online.

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

Redactie WINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie