Artificial Intelligence kan straks sarcasme herkennen

Startup wil Artificial Intelligence sarcasme leren

Bram Steijns
De Israëlische startup Gong werkt aan een techniek om computers met Artificial Intelligence sarcasme en andere nuances in de menselijke taal te laten herkennen.

Een groeiend aantal bedrijven maakt gebruik van Artificial Intelligence-toepassingen om de klantenservice te beheren. Met computersoftware speuren de bedrijven het internet af om in te spelen op reacties van blije of ontevreden klanten. Maar omdat computers alles letterlijk nemen, kan sarcasme van klanten tot miscommunicaties leiden.

"Als iemand zegt dat een bepaalde film 'fantastisch' was, dan kan Artificial Intelligence dat herkennen als een geweldige reactie", zegt Lotem Peled, hoofd datawetenschap van Gong, tegen Fortune. "Maar het reflecteert niet of de klant het sarcastisch bedoelt."

Gong gaat daarom gesprekken tussen verkopers en (mogelijke) klanten opnemen en analyseren wie van de gespreksdeelnemers langer spreekt, wanneer er pauzes vallen en welke gesprekken leiden tot een verkoop. Met de data uit dit onderzoek bouwt het bedrijf aan een algoritme die moet herkennen wat mensen echt bedoelen.

Artificial Intelligence onderzoek Gong

Door: BramSteijns

BramSteijns | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanBram