COVID-19 heeft grote impact op veranderende rol van CIO’s

Redactie WINMAG Pro
Ten minste driekwart van de Europese CIO’s heeft een uitgebreidere rol gekregen in de afgelopen twaalf maanden, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Adobe. Het onderzoek, uitgevoerd onder 150 CIO’s uit heel Europa, toont daarnaast aan dat de verantwoordelijkheden van Europese CIO's zijn toegenomen en dat ze een grotere invloed hebben op leiderschapsbeslissingen in hun organisatie.

Mogelijkheden voor de digitale economie

Het onderzoek laat ook zien dat Europese CIO's grote mate van verantwoordelijkheid hebben gekregen voor de klantervaring van hun bedrijf, met een grote meerderheid (67%) die zegt dat het beheren van klantervaringen nu een primaire prioriteit is van hun werk, ondanks alle andere verantwoordelijkheden die op hun schouders rusten.

"Naast de verschillende werkzaamheden, nemen CIO's deze uitdaging aan," zegt Cynthia Stoddard, CIO bij Adobe.  "Samen met andere bedrijfsleiders hebben we onze nieuwe verantwoordelijkheden en toenemende mate van invloed omarmd, en werken we nauwer samen om succesvol te zijn in de digital-first realiteit waarin we allemaal leven." 

Data en connectiviteit zijn vandaag de dag levensbepalend voor elk modern bedrijf. Als datagestuurde besluitvormers zijn CIO's daarbij het kloppende hart achter de digitale initiatieven die merken ondernemen. Van de vele prioriteiten die CIO's tegenwoordig moeten bewaken, staan ​​gegevensbeveiliging en privacy bovenaan. 36 procent van de Europese CIO's noemde beveiliging en privacy als gebied waarin in 2021 meer moet worden geïnvesteerd.

CIO's en CMO's als powerkoppels

Omdat verschillende afdelingen direct betrokken zijn bij het vormgeven van de meest optimale klantervaring, werken CIO's regelmatig samen met hun collega's om digitale ervaringen te realiseren. IT-leiders werken regelmatig samen met twee of meer C-level collega's aan initiatieven op het gebied van Customer Experience Management (CXM).

Uit het onderzoek blijkt dat een overweldigende meerderheid van Europese CIO's (90%) overtuigd is dat een goede samenwerking met de CMO de klantervaring van hun organisatie verbetert. Evenzo zegt 86 procent dat nauwe samenwerking met CMO's innovatie bevordert.

Het resultaat is dat bijna tweederde (64%) van de CIO's nu dagelijks of wekelijks een meeting heeft met de CMO binnen hun bedrijf.

Aanjagers van werknemerservaring

Hoewel klantervaring een topfocus is voor CIO's, heeft het nieuwe thuiswerken de prioriteiten van de CIO doen verschuiven. Werknemers staan nu op een, en klanten volgen op de tweede plaats. In samenwerking met de CMO passen CIO's principes van de externe customer journey toe om de ervaringen van hun eigen medewerkers te verbeteren.

Meer dan 4 op de 5 van de Europese CIO's (83%) zegt een bepalende rol te spelen bij het verbeteren van de organisatiecultuur. Minstens 2 op de 5 CIO's voorzien een hybride werkaanpak, waarbij hun organisatie zich meer richt op productiviteit dan op tijdinvestering, waardoor medewerkers flexibeler om kunnen gaan met hun werktijden passend bij hun persoonlijke behoeftes.

"Gezien de bewezen correlatie tussen tevreden medewerkers, tevreden klanten en zakelijk succes, is het voor CIO's essentieel om prioriteit geven aan systemen en bedrijfsprocessen die de samenwerking, en de algehele ervaring van werknemers verbeteren", concludeert Stoddard.

Methodologie

Onderzoek werd uitgevoerd door Advanis. De Europese steekproef maakt deel uit van een wereldwijde studie onder 506 CIO's uit de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, India, Australië en Singapore die de enquête online hebben ingevuld. Om in aanmerking te komen, moest de deelnemer de CIO zijn van een bedrijf met minimaal 100 medewerkers. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 18 februari en 4 maart 2021. Alle internationale bevindingen zijn hier terug te vinden. 

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

RedactieWINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie