Cybersecurity creëert mogelijkheden voor een spannend verhaal

Redactie WINMAG Pro
Door: Andrew Rose, Resident CISO, EMEA bij Proofpoint

De populariteit van storytelling is ongelooflijk. Er is bijna geen TED-talk te vinden zonder een expert die het heeft over de kracht van storytelling. Ook YouTube staat vol met tips en technieken.

Het merendeel hiervan is echter gericht op het verbeteren van presentaties of het verbeteren van marketingcampagnes. En hoewel deze lessen waardevol zijn - een goed doel verdubbelde het aantal donaties door hun boodschap in een verhaal te gieten - kunnen ze los staan van de realiteit van de CISO-rol en de dagelijkse stress waarmee we te maken hebben. Dus hoe kunnen we storytelling toepassen om ons doel te bereiken, namelijk de noodzaak van cybersecurity verduidelijken?

Voordelen van storytelling

Een goed verhaal heeft genoeg pluspunten. Zo kunnen luisteraars zich details en feiten veel beter herinneren. Bovendien horen ze vaak meer en luisteren ze langer.

Met storytelling brengt de verteller saaie boodschappen tot leven; het vertraagt het denkproces, wat geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwt, en creëert emotionele verbindingen waardoor men zich meer betrokken voelt en betere beslissingen kan maken.

Cybersecurityverhalen kunnen het cement zijn tussen een probleem, een vraag en een positief resultaat. Deze voordelen zouden het doel moeten zijn van elke C-Level executive.

Hoe vertel je een goed verhaal?

Er is geen tekort aan mensen die willen uitleggen hoe storytelling werkt. En hoewel iedereen er zijn eigen draai aan moet geven, zijn er een paar belangrijke punten om je op weg te helpen.

  • Verbinding: Leef je in in de situatie van een ander, of het nu een stagiair of een bestuurslid is. Veel presentaties beginnen daarom meteen met een activiteit om interactie met het publiek te krijgen "Wie van jullie heeft ooit...". Dit creëert een gevoel van verbondenheid en is een uitstekende introductie voor het verhaal dat je gaat vertellen.
  • Herkenning: Verhalen roepen emoties op, en emoties sturen beslissingen. Vaak gevolgd door feiten om die beslissing te onderbouwen. Er moet een aantrekkelijk beeld worden geschetst voor het publiek. Dit kan in de vorm van een "hero journey", maar het beschrijven van een waargebeurd verhaal volstaat ook, op voorwaarde dat het in detail wordt beschreven. Ongeacht de functie zal de luisteraar toch positiever reageren op een menselijk verhaal dan op een zakelijk dilemma, dus zorg voor herkenbare verhaalelementen.
  • Contrast: Om een goed verhaal tot leven te brengen is het belangrijk te beschrijven hoe de dingen nu zijn in vergelijking met hoe ze kunnen zijn - beschrijf de wereld zoals hij nu is en schets een beeld waarin die wereld aan het veranderen is. Koppel dit vervolgens aan de personages in je verhaal om de verandering tastbaar en herkenbaar te maken.
  • Voorstel: De insteek van elke zakelijke verhalenverteller is om instemming te krijgen met het gewenste resultaat. Je voorstel moet dus duidelijk zijn. Uit je verhaal moet blijken hoe logisch je oplossing is, hoe het inspeelt op het gevaar dat je hebt beschreven, en hoe het de uitkomst van het verhaal ten goede zal veranderen.

Wanneer maak je gebruik van storytelling?

Gezien de voordelen is het gebruik van storytelling om CISO's te bereiken ideaal. Vraag blijft alleen waar en wanneer het kan worden toegepast, los van de keynotes op het hoofdpodium en de marketingfocus.

Er zijn meerdere geschikte mogelijkheden:

  • Bevorder gedrags- en cultuurverandering: Mensen herkennen zich onbewust in personages waarmee ze zich kunnen identificeren. Een verhaal vertellen over cybergevaren, en dan een oplossing bieden, kan een goede leerervaring zijn - vooral als je dat gevaar onderbouwt met voorbeelden uit de praktijk.
  • Leg een complexe situatie uit aan C-level executives: Een op feiten gebaseerd verhaal in een persoonlijk jasje steken is een betere manier om te communiceren, te beïnvloeden en informatie te laten hangen. Het Zeigarnick Effect toont aan dat mensen zelfs kleine details zullen onthouden tot een verhaal zijn climax bereikt, en andere studies tonen aan dat feiten 20 keer vaker worden onthouden wanneer ze in verhaalvorm verteld worden.
  • Stimuleer een zakelijke beslissing: Door een verhaal te vertellen dat een emotionele band creëert, kun je zakelijke beslissingen beter beïnvloeden. Het gebruik van verhalen als geheugensteuntje zorgt ervoor dat werknemers op alle niveaus zich goed kunnen herinneren waarom een besluit is genomen en zich ermee identificeren. Zo voorkom je dat het initiatief wordt ingetrokken of dat de financiering wordt stopgezet.
  • Zorg voor geloofwaardigheid en vertrouwen: We hebben allemaal voorbeelden uit onze eigen carrière gebruikt om geloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen bij collega’s. Hier komt ons natuurlijke gebruik van storytelling naar voren, dus gebruik dezelfde aanpak om relaties op te bouwen in het hele bedrijf.

Storytelling maakt deel uit van de menselijke ervaring; het speelt in op onze zintuigen. Het is dus geen verrassing dat het één van de meest effectieve manieren van communiceren is. In het bedrijfsleven worden onze natuurlijke instincten vaak verdrongen door data en analyses. Maar als leiders in cybersecurity draait onze rol steeds meer om beïnvloeden en relaties. Daarom blijft storytelling zo populair vanwege de onderliggende kracht.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie