De entertainmentindustrie zet in op volledige interactie met het publiek

Redactie WINMAG Pro
De entertainmentindustrie – van de gamingwereld tot de filmindustrie – plukt momenteel de vruchten van de technologische ontwikkelingen van het afgelopen decennia. Live streaming, virtual reality en 3D-beeldschermen hebben de mogelijkheden van entertainment flink opgerekt. Om de binding met het publiek niet te verliezen, betrekt de industrie hen actief bij hun producten – door middel van interactie.

Interactie nieuwe dimensie entertainment

Het laatste voorbeeld van hoezeer interactie de nieuwe dimensie van entertainment is geworden, bleek wel bij de aankondiging van de nieuwe serie van Bear Grylls. Streamingsdienst Netflix, die sowieso op veel gebieden al vooroplopen als het gaat om het verenigen van innovatie en entertainment, kondigde aan dat de aankomende achtdelige serie, getiteld You vs. Wild, interactief zal zijn. Dat wil zeggen: het publiek in deze serie bepaalt hoe overlevingsheld Bear Grylls zal moeten proberen te overleven. Op bepaalde momenten kunnen kiezers de beslissing nemen hoe Bear Grylls een bepaalde uitdaging moet aangaan – bijvoorbeeld rennend, kruipend of rechtop lopend. De kijker is de baas over de overlevingsserie.

Bandersnatch

Het is niet de eerste keer dat Netflix met een interactie serie komt. Eerder werd de serie Bandersnatch al uitgebracht door de Amerikaanse streamingsdienst, waar je als kijker een haast enge invloed hebt op de uitkomst van de verhaallijn. Het was de eerste keer ooit dat het publiek op zo'n manier werd betrokken in een serie of film, en dus het moment dat interactief entertainment weer een nieuwe betekenis kreeg. Als we Netflix moeten geloven – ze verdedigden er immers hun explosieve prijsstijging mee – komen er nog veel meer interactie series en films aan.

Interactie entertainment de toekomst

Interactieve entertainment heeft dus de toekomst – iets wat Netflix nu heeft ingezien en waarop ongetwijfeld andere productiehuizen en streamingsdiensten een antwoord op zullen hebben. Series en films kijken wordt een spel – en het is dan ook zeer waarschijnlijk dat een groot deel van de inspiratie van Netflix komt uit de gamingindustrie. Daar is al heel lang duidelijk dat de nieuwe stap in de entertainmentindustrie gezocht moet worden in de interactie met het publiek.

Neem online casino's. Deze websites vol traditionele casinospellen zetten enkele jaren terug een nieuwe stap, door via videostreams online gokkers de mogelijkheid te geven direct tegen een échte dealer van vlees en bloed die ergens ter wereld in een studio zat, te spelen. De gokkers van achter hun telefoon of computer zagen hoe deze livedealer aan een roulettewiel draaide of de kaarten schudde, en zo werd de beleving nog realistischer. De volgende stap is het live meespelen aan casinotafel in een écht casino – wederom via livestream – en de laatste stap is een 3D- casino waar je doorheen kan lopen en zo een nog realistischere beleving hebt.

Pokémon Go

De interactie met het publiek wordt ook op andere manieren gezocht – neem de hype die ontstond rondom Pokémon Go als voorbeeld. Smartphonegebruikers gingen massaal de straat op om Pokémons te zoeken en te trainen. Ze doken op in natuurgebieden, op straathoeken, in scholen en zelfs op de Intensive Care van sommige ziekenhuizen werden spelers gevonden die op zoek waren naar zeldzame Pokémons. Het ultieme voorbeeld van interactie in een bestaand spel: door digitale figuren te plaatsen in de offline wereld versmelt de leefwereld van het publiek met die van het spel. Volgens de laatste berichten wordt de opvolger van Pokémon overigens een spel dat is gebaseerd op de succesvolle Harry Potter-reeks.

Grenzen verleggen

Technologie geeft ons de mogelijkheden grenzen te verleggen en zelfs hele nieuwe grenzen te creëren. Zelfs 'oude werelden' als de klassieke muziekwereld, heeft ingezien dat om nieuwe generaties aan te trekken, men mee moet gaan met de tijd en zo interactieve technologie moet laten versmelten met hun wereld, vol van traditie. Interactieve concerten, interactieve series en films, interactieve games: het nieuwe tijdperk van entertainment is gericht op een hoge mate van interactie met het publiek.

Dus wat is de volgende stap? Het antwoord op die vraag moet wederom gezocht worden in de technologie, en dan met name in de verschillende soorten realiteit die ontwikkeld wordt. Virtual reality kennen we al (enigszins), dankzij de VR-brillen en de mogelijkheden die er al met smartphones mogelijk zijn. Maar augmented reality – bijvoorbeeld het Pokémon Go spel als simpel voorbeeld – waarbij virtueel en echt versmelt is iets wat nog zal evolueren. Zet je schrap.

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

Redactie WINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie