De reis naar de top van wijn -en delicatessenformule Gastrovino
Hoe het begon
Het is 1932 wanneer een groep kruideniers de handen ineen slaat. Supermarkten winnen snel aan populariteit en om deze uitdaging het hoofd te bieden, besluiten de kruideniers gezamenlijk producten in te kopen. “Gastrovino is geboren uit de vindingrijkheid van een stel ras-ondernemers. Niet alleen besloten deze winkeliers elkaar te helpen door gezamenlijk in te kopen, al snel werd ook de marketing en import met elkaar geregeld.” Onder het motto: voor ondernemers, door ondernemers wisten ze de concurrentie een stap voor te blijven. Deze instelling is iets wat nu nog steeds een rode draad vormt onder de ondernemers van Gastrovino. “We doen het met elkaar.” Aldus Rosendaal. Inmiddels onderscheidt de formule zich vooral door de import van internationale kwaliteitsproducten, waar het inkoopteam voortdurend voor op pad is. Gedroogde hammen, de lekkerste kazen en natuurlijk ook wijn. Gastrovino heeft en scherpe neus voor lokale pareltjes. De succesformule telt nu ruim 30 vestigingen and is still counting. De ambitie? “Om over 3 jaar de 50ste te openen.”
Een uniek DNA
Deze ondernemerscreativiteit is dan ook een onderdeel waar de organisatie prat op gaat. Van een franchiseformule, waarbij alles volgens een vast stramien verloopt, willen ze dan ook absoluut niks weten. “Elke winkel heeft zijn eigen DNA. Er is niet één soort Gastrovino te vinden. Dat is ook de kracht van de ondernemers, ze voelen wat de omgeving nodig heeft en spelen daarop in. Zo creëren we ook optimale toegevoegde waarde voor de buurt.” Dit resulteert in meerdere formules: wijnspeciaalzaken, wijn -en delicatessenzaken of wijn, delicatessen -en horeca in één. Wat deze ondernemersvrijheid betreft is de formule weinig veranderd met 90 jaar geleden. Iedereen mag zelf bepalen welke producten zij van de formule inkopen. Het aanbod aanvullen met lokale producten buiten het Gastrovino-assortiment is mogelijk, maar hoeft niet. “De ondernemer kent zijn klant uiteindelijk het beste. Die staat iedere dag in de winkel, praat met de mensen en weet waar de behoefte ligt. De formule helpt de ondernemer met marketing om de behoefte van de consument te activeren.”
De concurrent
Ooit is Gastrovino dus begonnen als collectief tegen de opkomende supermarktketens. Maar volgens Rosendaal is diezelfde supermarkt nu nog steeds de grootse concurrent. Niet vanwege de kwaliteit en product, maar wel door de beeldvorming van prijs en gemak. “Begrijpelijk, maar toch een gemiste kans. De winkeliers van Gastrovino zijn stuk voor stuk specialisten die graag adviseren over de perfecte fles, eventueel gecombineerd met bijpassende hapjes. Dat is kennis die je niet vindt in een supermarkt.” Vertelt Rosendaal. “Daarnaast vinden sommige klanten het misschien ook spannend om een winkel binnen te stappen voor een goed advies. Terwijl wij dit juist het leukste vinden om te doen.”
Blurring concept
Om de drempel te verlagen voor klanten om toch die goede fles wijn mee te nemen, is een aantal winkels gestart met een blurring concept: een winkel én horecalocatie in één. Wat je proeft, is te koop voor thuis en wat je koopt is te proeven in de horeca. “Het ultieme geluk is natuurlijk dat je die lekkere wijn die je proeft tijdens de borrel ook direct mee kan nemen voor thuis.” Toch zal Gastrovino in de basis altijd een retailorganisatie blijven. “De horeca is een aanvulling op de winkelbeleving. Het zijn uiteindelijk de producten waarvoor onze klanten terug blijven komen.”
LEES OOK: Irish Distillers klaar voor verdere groei met SAP S/4HANA
LEES OOK: 40% van alle aankopen gebeurt online in 2026