De rol van audio in het nieuwe werken

Geert van der Klugt
Het rumoer van de kantoortuin maakte met ingang van de coronacrisis plaats voor klussende buren, thuisscholende kinderen en dolblije huisdieren. Dolblij, want het baasje is thuis. Niet voor even, maar de halve of hele week. Velen omarmen de nieuwe realiteit met open armen. Stond je onlangs weer op de A4 voor een terugkomdag of overleg op kantoor, dan bevroeg je jezelf waarschijnlijk hoe je het al die jaren vol hebt gehouden. Met een beetje geluk kon je de dag erop weer thuiswerken. Aannemelijk, aangezien de meeste organisaties een flexibel beleid introduceren. Daarmee zijn kantoortuinen de wereld uit. En is het leven veranderd. Maar niet alles beweegt mee. Of het rumoer nu van babbelende collega’s, de buren of de kids komt: ruis is ruis. En ruis, blijkt uit onderzoek van IPSOS en EPOS, belemmert productiviteit.

IPSOS en hoogwaardig audiomerk EPOS onderzochten de invloed van geluidskwaliteit op zakelijke productiviteit. Van de 2.500 ondervraagde gebruikers van audioapparatuur gaf ruim 48 procent aan gestoord te worden door lawaaiige collega's. 46 procent wees naar alle andere geluidsniveaus in een werkomgeving. En 95 procent vertelde regelmatig last te hebben van een probleem. Kop op, zou je zeggen. Een probleempje hoort erbij. Maar relativeren is gevaarlijk. Bij elkaar opgeteld kostten de klachten elke medewerker 30 minuten per week. Reken je 30 minuten per week door naar een maand of jaar, dan realiseer je je waarschijnlijk dat ‘probleempje’ zacht uitgedrukt is.

Audio versus video

Heldere communicatie is een investering waard. Tegelijkertijd loont niet elke investering zich met eenzelfde maat. Stel je kwalitatieve videocommunicatie centraal, dan ben je niet alleen genoodzaakt om van kwalitatieve webcams én audioapparaten, maar evengoed een sterk netwerk te voorzien. Dat kan je duur komen te staan. Duurder dan uitsluitend audiocommunicatie, waarbij je niet altijd van een topnetwerk afhangt, en exclusief investeert in software en audioapparatuur.

Hoewel videocommunicatie in een aantal gevallen wel degelijk voldoende meerwaarde meebrengt om een investering te waarborgen, behaal je met audio doorgaans de hoogste winst.

‘Ruis irriteert’, onderstreept Arnoud Dollé, Enterprise Sales Director Benelux & Nordics bij EPOS. ‘Het herhalen van een vraag of antwoord kost tijd. En tijd kost geld.’

De expert

Hoewel het kantoor zoals we dat kennen continue verandering ondergaat, moeten teams uit diverse landen blijvend met elkaar kunnen overleggen. Dat vraagt om flexibelere werkomgevingen. In de vergaderruimten die dit ondersteunen, dient audio centraal te staan. Doorlopende verandering werkt de effectiviteit van peperdure investeringen in videoapparatuur tegen.

We spraken Arnoud Dollé na op de EPOS EXPAND 80 gestuit te zijn. De speakerphone werd onlangs geïntroduceerd. Het model is naar elke gewenste ruimte mee te nemen en leent zich uitstekend voor flexibel vergaderen op afstand.

Dat is op zichzelf niet uniek. Tegelijkertijd weten we dondersgoed dat een kwalitatief audioapparaat meerwaarde toevoegt. Dus pluisden we uit wat een audioapparaat als de EXPAND 80 nu daadwerkelijk onderscheidend maakt.

‘Allereerst levert ondermaatse apparatuur problemen op’, vertelt Arnoud. ‘Des te sneller je een boodschap begrijpt of communiceert, des te sneller je werkt. Dus moet de boodschap helder zijn. Daarvoor hang je van toereikende apparatuur af.’

‘Hoewel videocommunicatie in de afgelopen maanden een grote vlucht heeft genomen, en sommige merken zich zowel op audio als video richten, focussen wij ons sinds jaar en dag uitsluitend op audio. EPOS is geen klein bedrijf. De meeste middelen die we hebben worden op audio ingezet. Daar pluk je als gebruiker de vruchten van.’

‘Videocommunicatie kan absoluut belangrijk zijn’, voegt Arnoud toe. ‘Maar het belang van audio is onderbelicht. Er zijn tal van vergaderruimtes die helemaal niet voor videocommunicatie geschikt zijn. En is een ruimte wel geschikt, maar ontbreekt de audio, dan voegt videokwaliteit weinig toe aan de waarde van een gesprek.’

‘Daarnaast moet gebruiksgemak voorop staan. Software als Microsoft Teams en Zoom wordt meer dan ooit gebruikt. Dus zorgen we dat een model als de EXPAND 80 eveneens als Microsoft Teams-versie beschikbaar is. De certificering voegt een extra button toe, met eenvoudigere en snellere bediening als resultaat. Onderaan de streep levert dit eenzelfde tijdwinst als verstaanbaarheid op.’

Een model als de EXPAND 80 is niet zomaar een speakerphone, blijkt uit ons gesprek met Arnoud en een opvolgende test. EPOS kent het belang van audio. Met een aanbod van alleen de allerbeste audioapparatuur als resultaat. Volg deze link en verhoog de productiviteit vandaag nog.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert