Desktop vs Mobile-rapport (2023): Waar MKB’s het mis hebben als het op hun gebruikers aankomt

Redactie WINMAG Pro

Vandaag de dag speelt de keuze tussen mobiele en desktop ervaringen een cruciale rol in de manier waarop bedrijven in contact komen met hun klanten.

Deze studie onderzoekt voorkeur van de gebruikers voor mobiele en desktop interfaces en beoordeelt hoe effectief bedrijven aan deze voorkeuren voldoen.

Spelen bedrijven in op de voorkeuren van gebruikers of zijn er hiaten die moeten worden aangepakt? Ga met ons mee deze dynamiek verkennen om te zien of bedrijven bruikbare inzichten vinden om te slagen in het digitale tijdperk. 

Uit ons onderzoek blijkt dat mensen nog steeds het liefst via desktop bestellen – maar bedrijven denken nog steeds dat hun gebruikers de voorkeur geven aan mobiel. Scroll om meer te weten te komen over deze kloof 👇.

30% van de onderzochte bedrijven is mobiel geoptimaliseerd en 22% ontvangt mobiel verkeer – maar 14,5% is nog steeds uitsluitend desktop. Lopen zij dan achter? 🤔

Maar liefst 15% van de bedrijven zegt niet te investeren in mobile readiness omdat ze niet de juiste partner kunnen vinden. Lees verder om te zien hoe Sortlist hierbij kan helpen 🔍.

Toch niet zo mobiel: 52% boekt liever via hun desktop

Met een kleine, maar veelzeggende marge, verslaat desktop nog steeds mobiel voor gebruikers als het gaat om online bestellen.

De gegevens van Sortlist laten echter zien dat bedrijven nog steeds denken dat hun gebruikers de voorkeur geven aan mobiel – maar liefst 66% van de MKB’s denkt dat nog steeds, waaruit blijkt dat er een verschil is tussen hoe gebruikers zich gedragen en wat bedrijven leveren. Laten we eens dieper duiken.

Mobiel heeft de voorkeur voor het aanvragen van ritten en het boeken van restaurants

Als we kijken naar voorkeuren per gebruikersactiviteit, is het duidelijk welke activiteiten vaker mobiel worden gedaan dan desktop.

Met name het aanvragen van ritten voor vervoer (75,38%) en het boeken van restaurantreserveringen (69,9%) lijken het meest mobiel te worden gedaan. 

Snelheid en navigatiegemak: de belangrijkste prioriteiten tussen mobiel en desktop

Als het gaat om de keuze tussen mobiel en desktop, verschillen de prioriteiten van gebruikers ook per land.

In Nederland beschouwt 30% van de bedrijven, de snelheid als een topprioriteit. Hier wilt de Nederlandse overheid tegen 2030 ook werk van maken voor iedere Nederlander

30% van de bedrijven is mobiel geoptimaliseerd, maar desktop minder

Maar niet elk bedrijf lijkt zich aan te passen aan wat gebruikers verkiezen, vooral niet op mobiel. Als we opnieuw kijken naar de activiteiten die we eerder hebben geanalyseerd, zien we een duidelijk verschil tussen de voorkeuren van gebruikers voor die activiteiten en de perceptie van bedrijven in de branches die gerelateerd zijn aan die activiteiten.

De sectoren waarin dat verschil het kleinst is, zijn bankieren en transport, en zelfs daar is er een verschil van 10% tussen gebruikers en bedrijven. 

Bedrijfsinvesteringen in mobiel: 15% kan niet de juiste partner vinden

Wanneer we echter kijken naar de wereldwijde resultaten voor alle markten, blijkt dat de meeste bedrijven het belang dat gebruikers hechten aan snelheid en navigatiegemak onderschatten; dit zijn de twee gebieden waarop we de grootste verschillen zien tussen de wensen van gebruikers en de perceptie van bedrijven.

Vanwege deze verschillen wilden we de MKB’s die niet van plan waren om te investeren in mobiel vragen naar de redenen hiervoor.

En 15% zegt dat ze dat niet zullen doen omdat ze niet de juiste partner kunnen vinden, wat de behoefte aan betere synergie tussen bedrijven en aanbieders benadrukt.

Indeling per sector: Van reizen en gezondheidszorg tot bankieren en evenementen

Restaurants 

Het aantal restaurantbedrijven dat alleen op de desktop werkt, is bijna even groot als het aantal gebruikers dat daar het liefst boekt. Maar de sector laat het er niet bij zitten, want 60% van de MKB’s zegt een eigen app te hebben, wat ideaal is om de meer dan 60% van de gebruikers die de voorkeur geven aan mobiel, aan te spreken.

De restaurantbedrijven die van plan zijn om de komende 18 maanden te investeren in mobile readiness zitten op één lijn met wat hun gebruikers willen; navigatiegemak en snelheid behoren tot de topprioriteiten die beide bedrijven gemeen hebben.

Reizen

De reisindustrie is er een waar prioriteiten misplaatst lijken, met de meeste gebruikers die beweren dat ze reizen en accommodatie boeken op de desktop, maar toch is de topprioriteit van investeringen voor reisbedrijven het maken van een speciale app.

Auto-industrie

De auto-industrie is ook van plan om te werken aan de snelheid en het navigatiegemak van haar mobiele app of website, waardoor het aantal mobiele gebruikers zou kunnen toenemen.

Bankieren en financiën

De prioriteiten komen goed overeen in de bank- en financiële sector, aangezien slechts een klein aantal bedrijven uitsluitend vertrouwt op desktopcomputers. Dit komt overeen met het grote aantal mobiele gebruikers.

Gezondheidszorg

Veel kleine bedrijven in de gezondheidszorg zijn van plan om te investeren in het opnemen van sociale mediafuncties in hun mobiele diensten. Dit komt omdat veel mensen de voorkeur geven aan toegang tot gezondheidszorgdiensten via hun mobiele apparaten.

Online gamen

Ondanks de trend binnen de game-industrie om mobiele apparaten te gebruiken, spelen gebruikers van online games voornamelijk op desktopcomputers. Toch weerhoudt dit bedrijven in de sector er niet van om te investeren in social media-integraties.

Vervoer

Veel mensen gebruiken hun mobiele telefoon om een rit aan te vragen. Daarom overwegen transportbedrijven om te investeren in synchronisatie tussen verschillende apparaten.

Amusement & evenementen

Opvallend is dat de verdeling tussen mobiele en desktopgebruikers die tickets voor evenementen kopen vergelijkbaar is, wat suggereert dat er potentieel is voor MKB’s in deze sector om alleen desktop te gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken.

Methodologie

Dit onderzoek was gebaseerd op twee enquêtes onder 600 mensen, uitgevoerd tussen 1 en 8 september 2023. De eerste enquête richtte zich op incidentele gebruikers in Nederland om hun voorkeuren voor het maken van bepaalde reserveringen op mobiele en desktopapparaten vast te stellen. De daaropvolgende enquête was gericht op ondernemers in sectoren die verband houden met deze gebruikersactiviteiten. Alle ontvangen feedback was anoniem.

(Bron: https://www.sortlist.nl/datahub/reports/desktop-vs-mobile-gebruikers-rapport-2023/)

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie