Developers kiezen voor werkgevers met individueel leerbudget

Redactie WINMAG Pro
Wil je als developer in de ICT relevant blijven op de arbeidsmarkt, dan is het enorm belangrijk om te blijven leren. De technologische ontwikkelingen in de ICT gaan razendsnel en kwalificaties op de arbeidsmarkt verliezen steeds sneller hun waarde. Wanneer je een ICT-opleiding hebt afgerond maar geen nieuwe kennis vergaart, heb je over drie jaar al een achterstand.

Developers kiezen daarom steeds vaker voor werkgevers die een individueel leerbudget aanbieden en een sterk scholingsbeleid voeren, stelt boekingsplatfom Edubookers.

Developers hebben ruim de keus als het gaat om het zoeken van banen om hun carrière te starten of voort te zetten bij potentiële werkgevers. Een van de belangrijkste punten die zij meenemen in hun overweging, is de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen. Hoe ziet het bedrijf achter de vacature eruit en wat heeft dit bedrijf de kandidaat nu écht te bieden? Een aantrekkelijke werkgever zijn, is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Opleidingen en trainingen bieden daarin uitkomst. Ruim 89 procent van de ondervraagde developers vindt het belangrijk om zichzelf te ontwikkelen middels trainingen en opleidingen. Iets meer dan de helft (56 procent) heeft in 2017 of 2018 daadwerkelijk een training gevolgd. Daar staat tegenover dat 32 procent de laatste 3 jaar geen enkele opleiding heeft gevolgd.

Een goed scholingsbeleid is dus dé manier om je als werkgever te onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt. Maar liefst 87 procent van de medewerkers geeft namelijk aan het belangrijk te vinden om te werken voor een organisatie die leren en ontwikkelen stimuleert en faciliteert. Helaas zegt slechts 38 procent van de respondenten dat de werkgever ook daadwerkelijk een passend opleidingsaanbod aanbiedt. Vooral cursussen in HTML en Java worden vaak niet gefaciliteerd, terwijl de vraag enorm is.

Beschikbaar opleidingsbudget

Uit het onderzoek van Edubookers.com blijkt dat minder dan de helft (46 procent) van de medewerkers tevreden is over het voor hen beschikbare opleidingsbudget. Maar hoe hoog moet het budget volgens deze medewerkers zijn? Ook dat hebben we gevraagd.

Iets meer dan de helft (52 procent) van de respondenten denkt dat een opleidingsbudget tussen de € 1.000,- en € 1.500,- per jaar ruim voldoende moet zijn. Ruim een kwart (27 procent) wil meer dan € 1.500,- per jaar en 16 procent van de respondenten geeft aan dat zij voldoende hebben aan een budget dat tussen de € 500,- en € 1.000,- ligt.

Omdat geen enkele organisatie gemiddeld is, bestaat er ook geen gemiddeld opleidingsbudget. Op basis van het onderzoek kunnen organisaties ruwweg een individueel budget van € 1.000,- tot € 1.500,- per jaar aanhouden. Organisaties die dit individuele budget omarmen hebben meer kans om nieuwe medewerkers te werven, omdat zij uitkijken naar de toekomst.

Individuele leerwensen

Toch blijkt het beschikbaar stellen van tijd, om daadwerkelijk invulling te geven aan het budget, voor veel organisaties nog een uitdaging. Slecht iets meer dan de helft van de medewerkers (55 procent) geeft aan dat zij voldoende tijd krijgen om een opleiding te volgen. In de praktijk blijkt dat medewerkers twee tot drie dagen nodig hebben om invulling te geven aan individuele leerwensen. Het opnemen van een vrije dag wordt dan ook gezien als een extra drempel.

Scholing kan al gestimuleerd worden met kleine interventies. Wanneer organisaties een individueel budget en keuzevrijheid aan medewerkers aanbieden, moet men wel waarborgen dat medewerkers gemotiveerd worden om een training of opleiding te volgen. Daarom dienen organisaties het scholingsbeleid ook daadwerkelijk actief te communiceren en te activeren. Zorg er daarom als organisatie voor dat er een duidelijk en waterdicht scholingsbeleid is binnen de organisatie.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie