Diepgaan met data: 2019 Data Survey

Geert van der Klugt
Voor het vierde jaar op rij werkten GoDataDriven, Big Data Expo en verscheidene anderen samen om de definitieve informatie en richtlijn rondom datastrategie, -wetenschap, en –acquisitie te presenteren. Middels anekdotes, ervaringen en inzichten van meer dan 1.300 industrieprofessionals vormt het verslag zich tot een wetenschappelijk onderbouwde data-adviesbron.

Lees de 2019 Data Survey hier; verwacht het onderstaande, en véél meer. 

Strategie

‘We zijn niet uitsluitend een data-gedreven onderneming. Leiderschap staat vooraan. De tafel moet gedekt worden, voordat er verdere stappen ondernomen kunnen worden’, vertelt Steven Stone, CEO van NSU Technologies. ‘Een succesvolle datastrategie voorziet een heldere organisatorische visie. Die visie begint met business-sense. Het juiste gebruik van data komt later.’ 

82% van de ondervraagde professionals stelt dat een succesvolle strategie afhangt van een heldere visie. 72% stelt talentvolle bijdragers vooraan; 67% zegt dat management grotendeels succes waarborgt. Onder de ondervraagden meent dat ook intern gebruik moet worden gemaakt van data-gedreven producten, omdat daaruit opgemaakt kan worden hoe een dataproduct in de praktijk geïntegreerd wordt. 

Team en organisatie

‘De mogelijkheid om goed verborgen inzichten op te doen: dat is de échte waarde van data’, vertelt een anonieme manager van een technologieonderneming. ‘Om de voordelen van data te benutten zijn talent en kennis – de juiste personen die de juiste algoritmes opstellen – een vereiste.’

Twee derde van de ondervraagden zegt bewust ruimte over te laten voor experimenten gedurende werkzaamheden. Dat schetst een sterk contrast met de gemiddelde ondernemersvisie: 80% van Engelse ondernemers zegt geen mening te hebben over het belang van experimenten. 

2019 Data Survey: Opslag

In de praktijk blijkt zo’n 40% van het totale aantal werkactieven een Central Data Lake, Data Warehouse, of dergelijke opslagzuil te gebruiken. Onder de Britten kiest merendeel (67%) hiervoor. Meer dan de helft van iedere dataonderneming maakt gebruik van volledig geautomatiseerde datatransfer en –ingestie processen. 46% van alle Duitse dataondernemingen beschouwt deze automatisatie als strategische noodzaak. 

Naast het bovenstaande verdiept het verslag van Big Data Expo en GoDataDriven verder in technologie-, cloud- en talentaspecten. Voor ieder die werkzaam in de data is, of plannen heeft om zelf te ondernemen, is de 2019 Data Survey een must-read. 
 

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert