Director Benelux Datto: 'Zorg dat je een plan B hebt'

Jordi Smit
Van menselijke fouten tot een gebrek aan preventie: er zijn ontelbare manieren waarop ransomware bij Europese ondernemingen binnen kan dringen. En dit alsmaar groeiende probleem is inmiddels van behoorlijke proporties. Managed service providers (MSPs) melden zelfs gemiddeld vijf van dit soort aanvallen per jaar binnen hun klantenkring, zo blijkt uit het Ransomware Report van Datto. Het remmen van dit aantal lijkt nog niet in zicht.

Bijdrage aan security

Zo is Datto op veel meer manieren bezig om een bijdrage te leveren een de security van klanten en hen te helpen veiligheid te waarborgen. ‘Enerzijds zorgen we ervoor dat alles zichtbaar wordt en dat je het gezond kunt houden. Bovendien hebben we oplossingen die zorgen dat als er iets mis gaat, je ook weer terug kan’, zo vertelt Victor Raessen, Director Benelux bij Datto.

Kracht van Datto

Het is dan ook een enorme kracht van Datto, de kracht die twee kanten op werkt. ‘Aan de ene kant hebben we een laserfocus op het IT-partnerkanaal, waardoor we een vrij afgebakende doelgroep bezitten: Managed Service Providers en IT-dienstverleners. Dat maakt dat de oplossingen die we bieden afgebakend zijn op de doelgroep en bovendien afgestemd zijn op elkaar. Daardoor kunnen we beter inzoomen op thema’s die nadrukkelijk spelen binnen deze doelgroep’, legt Victor uit. ‘Onze tools voelen aan als maatwerk, maar hebben de voordelen van software as a service met een open ecosysteem.’

Continuïteitsoplossingen

Het belangrijkste onderdeel van Datto tegen ransomware zijn continuïteitsoplossingen. Dat is dé oplossing die ervoor zorgt dat downtime en dataverlies worden voorkomen. ‘Er zijn drie zaken die je kunt aanpakken. Allereerst kun je zorgen dat je een plan B hebt. Mocht er iets fout gaan, moet je dit kunnen herstellen.’ Hoe dit werkt? Het Datto-systeem maakt regelmatig snapshots van je omgeving. Dit is elk uur mogelijk, maar je kunt dit ook elke vijf minuten laten doen. Mocht een netwerk bijvoorbeeld geïnfecteerd raken, dan zorgt het systeem ervoor dat je terug kan naar een moment voordat het werd geïnfecteerd. Daarmee zet je letterlijk de tijd terug.

‘Het tweede is training en bewustzijn, want de meeste dingen gaan toch fout door phishingmails. Klikken op linkjes waar je niet op moet klikken. Als je medewerkers traint, bewust maakt van de risico’s en ervoor zorgt dat ze de juiste dingen doen, dan zorg je dat er een betere preventie plaatsvindt. Het laatste punt is patch management. Dat zorgt ervoor dat de systemen die je hebt gezond zijn: voorzien zijn van de laatste security-updates.’

Internet of Things

Preventie en anticipatie worden steeds ingewikkelder met de opkomst van het Internet of Things. Nu steeds meer apparaten met elkaar communiceren, krijgen cybercriminelen meer en meer mogelijkheden om toe te slaan. Voor Datto een uitdaging. ‘Internet of Things is eigenlijk een containerbegrip. Wij hebben een reeks aan oplossingen en één van de dingen waar we bij helpen, is het in kaart brengen van zaken. Want: meten is weten. We leveren daar een bijdrage aan door de juiste tools aan te leveren, waarmee je kunt zien wat er in je netwerk gebeurt.’

Dat Internet of Things steeds verder wordt uitgebreid, maakt het voor Datto ook niet bepaald eenvoudiger om aan optimale beveiliging te voldoen. Toch lukt dit. ‘Hoe meer apparaten je erbij krijgt, hoe complexer het wordt om dit te managen. Zorg er dus voor dat je overzicht creëert en software gebruikt die je notificaties geeft over zaken waar je aandacht aan moet geven.’

Bewustzijn

Het belangrijkste is dat mensen zich bewust zijn en blijven van de risico’s die ze nemen. ‘Daarbij gaat het over opleiding, herhaling en informatievoorziening. Het is daarbij belangrijk dat hiervoor, ook vanuit de overheid, meer aandacht voor komt. Het zou helpen als er meer proactief wordt geïnformeerd naar de gebruikers.’ Datto blijft hier een aanzienlijke bijdrage aan leveren. ‘Onze visie is om bedrijven uit midden- en kleinbedrijf samen met onze partners vooruit te helpen met de beste technologie. Dat doen we door onze partners te ondersteunen met de laatste tools, kennis en oplossingen.’ Datto is overigens nog op zoek naar nieuwe partners. Neem contact op met Victor Raessen, Director Benelux.

Ransomware report

Datto bracht ook dit jaar weer het Ransomware Report uit. Eén van de belangrijkste bevindingen is dat ransomware een enorme bedreiging blijft voor het midden- en kleinbedrijf. Over de periode van het tweede kwartaal van 2016 tot en met het tweede kwartaal van 2018 meldt 84 procent van de bevraagde MSPs dat hun klanten slachtoffer zijn geweest van ransomware-aanvallen. Dat is een hoger percentage dan op alle andere continenten. Het probleem is echter groter dan we denken, omdat een schrikbarend aantal aanvallen niet wordt gemeld. MSPs geven aan dat slechts 16 procent van de ransomware-aanvallen wordt gemeld bij de autoriteiten.

Datto CON19

De wereld beweegt in een rap tempo en technologie is daarvoor een belangrijke component. Met de focus op het ondersteunen van benodigde vaardigheden om je bedrijf met Datto-oplossingen te laten werken, organiseert Datto DattoCon19 in de hoofdstad van Frankrijk: Parijs. Dit evenement biedt je een schat aan educatieve en inzichtelijke sessies, keynotes en mogelijkheden voor peer-networking. Kijk voor actuele informatie op paris.dattocon.com.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi