Dit is de webshop-starten checklist

Redactie WINMAG Pro
De toename van online verkopen heeft afgelopen jaar wederom een record verbroken. Het blijkt dan ook dat het starten van een webshop een prima keuze is om een bedrijf te beginnen. Of als winstgevende aanvulling op een fysieke winkel is te zien.

Het is voor een webshop maken niet eens nodig om over technische kennis te beschikken. Hosting providers voorzien doorgaans in verschillende opties, zoals gebruikmaken van WooCommerce van WordPress of van ShopBuilder. Dergelijke software bieden allerlei tools om het maken van een webshop zo gemakkelijk mogelijk te maken. Start je een webshop bekijk dan onderstaande checklist om niets aan het toeval over te laten.

Domeinnaam registrere

Een van de eerste stappen is het registeren van een domeinnaam. Heb je al een naam in gedachten dan is het handig om direct even te checken of deze nog vrij is. Als dat het geval is, zorg dan dat je de domeinnaam op dat moment vastlegt.

Inschrijving Kamer van Koophandel

Als je nog geen bedrijf hebt dan is een andere stap de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De inschrijving in het Handelsregister betekent ook dat je als ondernemer een zakelijke bankrekening kan openen. Zo blijven privé en zakelijke geldstromen gescheiden.

Algemene voorwaarden opstellen

Het is bij een webshop starten van belang om algemene voorwaarden op te stellen. Bijvoorbeeld met betrekking tot de leveringstermijn, maar ook als het gaat om de bedenktermijn en het recht op retourzending. Let daarbij op de wet- en regelgeving die van toepassing is.

Webshop maken

Een webshop maken en deze helemaal naar wens inrichten qua stijl, kleur en design is een van de belangrijkste stappen. De webshop dient technisch goed in elkaar te steken, maar ook gebruiksvriendelijk zijn voor de bezoeker. Denk daarbij aan een onderscheid in categorieën en producten, maar ook aan betaalmogelijkheden en aan verzendopties. Om met al deze aspecten rekening te houden, is een site maken met beschikbare software van een hosting provider ideaal.

Webshop testen

Voordat je live gaat met je webshop is het belangrijk om alle functionaliteiten te testen. Lukt het bijvoorbeeld om een product te bestellen en af te rekenen? Check alle beschikbare opties om niets aan het toeval over te laten. Ga je te snel live en blijkt er een mankement in te zitten dan is de kans groot dat de klant direct afhaakt en niet meer terugkomt. Uiteraard is het belangrijk om bij een geslaagde verkoop aan aftersales te doen.

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

RedactieWINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie