Dit is hoe The Technology Group één van Engelands succesvolste MSPs werd

Geert van der Klugt
Tal van onderzoeken onderstrepen het belang van innovatie voor het voortbestaan van een organisatie. En zoals de core business van een gegeven bedrijf afhangt van de juiste softwaretools, hangt de mogelijkheid tot innovatie af van een efficiënt fundament. Ondervinden medewerkers last bij het uitwisselen van ideeën, dan is de kans van slagen klein. Soepele communicatie is geen luxe, maar keiharde noodzaak. Dat begrijpt 3CX.

De softwareontwikkelaar levert een product dat in volledige bedrijfscommunicatie voorziet. Noemen we ‘volledig’, dan doelen we op een soft client van topkwaliteit (iOS, Android, desktop), videoconferencing, chat- en belplugins voor klantencontact en de mogelijkheid om een telefooncentrale on-premise of via een cloud naar wens te hosten. Het resultaat is een uiterst kostenefficiënte VoIP-oplossing. Dat is niet alleen goed nieuws voor eindgebruikers. 3CX ontwerpt zijn product nadrukkelijk om met gemak en overzicht inzetbaar te zijn voor MSPs. Dienstverleners kunnen meerdere cloudtelefooncentrales beheren vanuit een managementconsole. Onderhoud is minimaal, want 3CX ontwikkelt met het oog op eindgebruikersvriendelijkheid. Bovendien zijn aanpassingsrechten in lagen toe te bedelen, waardoor technische wensen veelal door de klant zelf vervuld kunnen worden.

Om 3CX als communicatiedienst te verlenen, schrijf je je in voor het 3CX' Partner Program, te vinden via de link in het slot van dit artikel. Vandaaruit ontvang je een basale training, word je vindbaar op 3CX’ website, krijg je een certificaat en ben je klaar om van start te gaan. Des te meer omzet je draait, des te hoger je partnerniveau wordt, beginnend met 'Bronze' en eindigend bij 'Titanium'. Naarmate je naar Titanium opschaalt, ontvang je betere leads, hogere marges en aanvullende service.

Grote telecomjongens als KPN en Tele2 draaide onlangs een gigantische campagne over de stopzet en inefficiëntie van ISDN. Nederlandse ondernemers die zich nog niet bewust waren van de voordelen van VoIP, zijn inmiddels op de hoogte. De vraag groeit. En omdat 3CX je voorziet van een topantwoord op die vraag, is het juist nu aantrekkelijk om de dienst te verlenen. The Technology Group, een Britse communicatiedienstverlener, ging je voor. Met gigantisch succes. Het bedrijf ging in zes jaar tijd van nul naar honderd. De eindstand: tonnen aan jaarlijkse 3CX-sales. Om te achterhalen hoe zij dat flikten, spreken we Jonathan Dresden, CEO en co-founder van The Technology Group.

Om te beginnen: wat kan je vertellen over The Technology Group?

‘Het is onze missie om 3CX te introduceren aan het wereldwijde zakenleven. Anno 2020 zijn we de grootste partner in het Verenigd Koninkrijk. Dat voelt goed. In 2014 werden we partner, inmiddels behoren Engelands grootste scholen, universiteiten en organisaties tot onze klanten.’ ‘Voordat we 3CX aanboden, verkochten we – net zoals tal van andere startups in die tijd – een BroadSoft-platform. Onze eindgebruikers ontgroeiden de beperkte mogelijkheden, dus zetten we de stap richting het portfolio van een MSP. Dat was overduidelijk de juiste keuze.'

Hoe wist je dat 3CX in jouw bedrijfsstraatje paste?

‘We zochten een dienst die we transparant en met trots konden presenteren. 3CX is welbekend en maakt er werk van om het contact met wereldwijde eindgebruikers te onderhouden. Marketing en ondersteuning zijn makkelijk, want we hoeven geen enkel component weg te zetten als het onze. Het model van 3CX draait op basis van MSPs, dus kijkt niemand ervan op dat de afname en het beheer via een derde partij geregeld wordt.'

‘Kleine updates voor de iOS-, Android- en webclients zijn altijd direct inzetbaar en functioneel. Uniek, aangezien we bij voorgaande ontwikkelaars ervaarden dat zelfs de kleinste mobiele updates problemen veroorzaakten. Dankzij geautomatiseerde updates en een PBX van topontwerp, zijn die problemen verleden tijd.’

Hoe verkoop jij 3CX?

‘We geven klanten de mogelijkheid om verschillende PBX-componenten alleenstaand af te nemen, of voor de volledige 3CX-oplossing te kiezen, in ruil voor een maandelijks tarief. 90 procent van onze klantenpoel kiest voor onze volledige dienst, bestaand uit 3CX en een telefooncentrale in onze cloud. Tegelijkertijd komt het voor dat grote partijen, bijvoorbeeld universiteiten met duizenden gebruikers, beter uitkomen met een on-premise centrale. Geen probleem, dat kan evengoed. 3CX stelt je in staat om de dienst op maat te leveren, waardoor je geen klant hoeft te missen.’

Wat zou jij meegeven aan nieuwe partners?

‘3CX is flexibel, maar om daar je slaatje uit te slaan, moet je een juiste balans vinden. Als partner heb je de mogelijkheid om uitsluitend licenties door te verkopen en er verder geen werk aan te hebben. Tegelijkertijd krijg je de mogelijkheid om een volledige dienst te creëren. Licenties, beheer, onderhoud, opschaalmogelijkheden, ondersteuning, enzovoorts. Uitsluitend een licentie verkopen is snel en makkelijk, maar dienstverlening loont op de lange termijn.’

‘Op het moment dat jouw bedrijf groeit, wordt het belangrijk om te investeren in het juiste personeel. Het merendeel van bedrijven slaagt er niet in om groter dan tien man te worden, aangezien oprichters vaak niet bereid zijn om de controle uit handen te geven. Om te kunnen groeien moet je personeel de kans geven om fouten te maken en te leren. Dat is uitdagend, al helemaal voor een passievolle leider. The Technology Group telt inmiddels 45 medewerkers. Dat ging niet zomaar: in de afgelopen jaren zijn we tot tweemaal toe volledig geherstructureerd. Puur om door te kunnen groeien. 3CX kan een wereld aan groeimogelijkheden openen. En alhoewel een topproduct noodzakelijk is voor groei, heb je meer dan een topproduct nodig voor langblijvend succes.’ 

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert