Dit zijn de voordelen van een omnichannel-kassasysteem

Jordi Smit
Omnichannel klinkt als een trend-woord. Maar de realiteit is: de meeste winkeliers verkopen hun producten inmiddels ook online. Sommigen via social media, anderen via een webshop. Een losse webshop toevoegen aan een bestaand winkelconcept betekent: werk verdubbelen. Wie echter een omnichannel-strategie toepast kan juist zijn omzet verdubbelen zonder veel extra werk te generen. De voordelen zijn enorm.

Wat is omnichannel?

Je producten op meerdere kanalen verkopen: dat is multi-channel verkopen. Wanneer deze kanalen met elkaar geïntegreerd zijn en een centraal voorraadbeheer delen hebben we het over omnichannel. Dit betekent dat een product, wanneer je het laatste ervan in de winkel hebt verkocht online automatisch niet meer beschikbaar is. Dat voorkomt niet alleen extra werk, maar ook teleurgestelde klanten die online iets bestellen en dan achter moeten komen dat het product eigenlijk niet meer beschikbaar was.

Waarom wil de klant omnichannel?

Voor de klant betekent omnichannel veel gemak. Ten eerste kan hij buiten de openingstijden van de fysieke winkel met gemak de producten online bestellen. Maar daarnaast helpt dit ook met retouren. Online gekochte producten kunnen makkelijk in de winkel worden teruggebracht of omgeruild. Of wanneer de klant in de winkel staat en het product uitverkocht lijkt te zijn kun je makkelijk in een ander filiaal of bij de online voorraad kijken of het nog ergens beschikbaar is. Het maakt voor je klant niet uit via welk kanaal hij je product koopt, het moet wel op elk kanaal even gemakkelijk en klantvriendelijk aan toegaan.

Hoe ziet omnichannel er in praktijk uit?

Winkeliers die omnichannel verkopen hebben meestal een kassasysteem in de winkel staan wat direct met de webshop of social media geïntegreerd is. Idealiter zijn het kassasysteem en de webshop van dezelfde provider. De webshop kan binnen het kassasysteem worden geïntegreerd en wanneer er nieuwe voorraad binnenkomt kan deze ook gelijk in de webshop worden geupload. Als winkeleigenaar ben je geen twee losse entiteiten aan het managen. Je kunt makkelijk de rapporten van je online verkopen, je offline verkopen en je algehele prestaties inzien. Je moet maar op een plek inloggen en werken en houdt zo altijd het overzicht.

En natuurlijk bijzonder belangrijk: je houdt de winkel 24/7 open en kunt producten verkopen en omzet maken terwijl de deuren van jouw fysieke winkel gesloten zijn. Met een cloud-gebaseerd kassasysteem kun jij zelfs vanuit huis of onderweg checken hoe je winkel en je webshop ervoor staan. Ook al ben je niet op locatie.

Waar begin je met omnichannel?

Klinkt ingewikkeld? Dat is het helemaal niet. Je zult merken dat je dagelijkse werkzaamheden juist makkelijker en efficiënter zullen verlopen op moment dat je verkoopkanalen met elkaar zijn geïntegreerd. Er zijn meerdere partijen die kassasystemen en webshop als totaaloplossing hebben. Momenteel is het een trend om als webshop of kassasysteem aanbieder hier op in te spelen. Ook zijn er genoeg maatwerk partijen die je webshop voor je willen integreren met je kassasysteem.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi