Drie redenen waarom jouw bedrijf een brand portal nodig heeft

Redactie WINMAG Pro

Wat is een brand portal en waarom heeft jouw bedrijf dit nodig? In dit artikel kijken we naar het veiligstellen van jouw huisstijl en correct gebruik van branding.

Wat zijn de aandachtspunten en hoe zet je een brand portal in?

Brandportal, jouw digitale hub voor een consistente huisstijl!

Brandportal software stelt jouw bedrijf, maar ook je collega's, zakenpartners en anderen, in staat op levendige wijze een eenduidige huisstijl te hanteren. Via brand portal software regel je een digitale plek waar iedereen bij kan, voor het beheren en bewaren van alle merkelementen, zoals logo's en voorschriften over jouw huisstijl. Op deze wijze staan alle neuzen dezelfde kant op en wordt er op eenzelfde wijze gewerkt aan en met de merkidentiteit.

Het laat zich niet raden waarom het zo belangrijk is om als bedrijf jouw merkidentiteit te waarborgen; hieronder vind je de drie belangrijkste redenen.

1. Betrouwbaarheid van het merk

Als merk wil je altijd eenduidig voor de dag komen, de juiste huisstijl wordt gehanteerd, waaronder hetzelfde logo. Nu mag je als bedrijf natuurlijk best je huisstijl aanpassen, kijk maar eens naar Mc Donalds, wat zijn huisstijl geleidelijk aan heeft gewijzigd van de bekende oranje-gele combinatie, naar de nu bijna overal gehanteerde groen-gele combinatie, zoals het prijkt op de filialen. Groen kent immers een wat meer verantwoorde, ecologische vibe, in tegenstelling tot oranje-geel, wat geassocieerd wordt met de snackbar.

Hoe je als bedrijf ook naar buiten treedt: er gaat altijd een zeer uitgekiende strategie achter schuil, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Laat staan dat dit aan zomaar een medewerker of klant wordt overgelaten. Het bewaken van de huisstijl is key. Brand portal software is daarbij een belangrijke ondersteuning. 

2. Herkenbaarheid

Door altijd, binnen de juiste context, naar buiten te treden als merk, treedt er een mooie bekendheid op bij de klant en gaat jullie verhaal kloppen. Je wilt niet dat jouw merknaam gekoppeld wordt aan verkeerde associaties, die niet kloppen bij het merk. Daarbij dient de huisstijl dus altijd de juiste elementen te bevatten, zoals precies de juiste kleuren, afmetingen en lettertypes. De klant mag nooit twijfelen of dit nu wel het merk is wat zij dachten dat het was. Verwachtingen moeten kloppen, verwarring is ... niet goed - op zijn minst.

3. Professionaliteit

Door consistent de correcte huisstijl te hanteren, gaat de klant het merk als zeer professioneel en dus hoogwaardig ervaren. Het niet consistent doorvoeren van een huisstijl veroorzaakt het tegenovergestelde effect; de klant neemt het merk minder serieus, ervaart het als twijfelachtig, goedkoop van opzet en amateuristisch. Dit werkt natuurlijk ondermijnend voor het merk en tast de betrouwbaarheid (en dus de omzet) aan. Het laatste wat je wilt als bedrijf, want jouw investering wil je waarborgen en zien groeien - en dus niet zien slinken. 

Door goede software als brand portal te gebruiken binnen het bedrijf, wat speciaal is ingericht voor merkbescherming, waarborg jij jouw merk op vele fronten. 

Photo by Ylanite Koppens

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie