Eén op drie scale-ups heeft personeel in functies boven hun eigenlijke expertise
Maar liefst 35 procent van de groeibedrijven heeft medewerkers door laten groeien naar functies waarvoor zij eigenlijk onvoldoende expertise hebben. Dit blijkt uit de Growth Generator, een onderzoek naar de uitdagingen die bedrijven tegenkomen wanneer zij groeien. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van financieel dienstverlener Mollie, onder 250 beslissers werkzaam bij groeibedrijven. Een derde van de beslissers (34%) zegt dat ze genoodzaakt waren hun te onervaren personeel een promotie te geven, om zo de bedrijfsgroei door te kunnen zetten.
Aannemen van gekwalificeerd personeel is uitdaging
Het gaat niet alleen mis bij het laten doorgroeien van personeel binnen de organisatie, ook het aantrekken van nieuw personeel met de juiste kennis en ervaring is een uitdaging. Maar liefst twee op de drie beslissers (67%) zegt dat hun scale-up moeite heeft om gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden in de concurrerende arbeidsmarkt. Dit terwijl ze deze krachten wel hard nodig hebben om het bedrijf verder te laten groeien.
Moeilijk om bedrijfscultuur te behouden
Niet alleen het hebben van gekwalificeerd personeel is een HR-uitdaging voor scale-ups, ook het laten meegroeien van de bedrijfscultuur blijkt een heikel punt. Zo kost het 38 procent veel moeite om de bedrijfscultuur te behouden nu hun organisatie groeit. Dit kan ervoor zorgen dat medewerkers die in de start-up fase begonnen bij een bedrijf, zich nu minder verbonden voelen. 36 procent van de beslissers zegt meerdere medewerkers in dienst te hebben waar dit voor geldt.
Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: "Het bijhouden van de snelle groei van een bedrijf kan een uitdaging zijn, vooral als het gaat om het aantrekken van nieuw talent. Gekwalificeerd personeel is vaak lastig te vinden en vraagt ook om hogere loonkosten. Wat we vaak zien, is dat start-ups wel willen investeren in ervaren medewerkers maar niet altijd over de financiële middelen beschikken om dit ook daadwerkelijk te doen. Tegenlijkertijd zorgt het hebben van niet-ervaren personeel ervoor dat fouten er sneller insluipen, kansen sneller worden gemist en dat het management vaak zelf moet bijspringen in de dagelijkse operatie. Uiteindelijk kost dat ook weer geld. Daarom is het belangrijk om per functie goed te kijken naar de vaardigheden en ervaring die nodig zijn om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen, ook al vraagt dit om een investering. Het personeel is namelijk een cruciale factor in de kwaliteit van het product of de dienstverlening. Uiteindelijk verdient deze investering zichzelf dan ook meer dan terug."