Experian publiceert AI-onderzoeksrapport uitgevoerd door Forrester Consulting

Redactie WINMAG Pro
  • 71% van de Nederlandse bedrijven geeft prioriteit aan de invoering van geavanceerde analyses met AI-mogelijkheden
  • Meer dan één derde van de organisaties wereldwijd hebben al AI/ML geïmplementeerd bij het managen van kredietrisico, portfoliomonitoring, klantenservice en fraudepreventie
  • 68% van de Nederlandse organisaties die AI al hebben geïmplementeerd, is van mening dat het de manier waarop het bedrijf werkt fundamenteel verandert

Het nieuwste onderzoeksrapport van Experian gaat in op de kansen en uitdagingen van artificial intelligence (AI). Het onderzoek, uitgevoerd door Forrester Consulting, verzamelde inzichten van 889 beslissers op het gebied van financiële dienstverlening en telco’s in tien landen verspreid over de EMEA- en APAC-regio's, waaronder Nederland, Denemarken, Duitsland, Italië, Spanje, Turkije, Zuid-Afrika, India, Australië en Nieuw-Zeeland. De bevindingen tonen de belangrijkste bedrijfsprioriteiten voor het komende jaar en wat de invloed van AI is op analyses, risk assessments en de klantervaring.  

Meest urgente risicoprioriteiten voor bedrijfsleiders  

Het rapport onderzoekt de impact van onzekere economische omstandigheden en de veranderingen in de regelgeving. Er wordt gekeken naar de grootste risicoprioriteiten en hoe AI de sleutel is tot het ontwikkelen van veerkracht in deze turbulente tijden. In Nederland zijn cybersecurity (60%) en dataprivacy (49%) de belangrijkste risicobeperkingen voor het komende jaar, gevolgd door macro-economische risico’s (45%) en ESG-risico (40%). Het beperken van deze risico’s hangt af van het verbeteren van het voorspellend vermogen van modellen en het toegankelijk maken van waarde uit heel veel verschillende databronnen. Dit is waar AI, en vooral Machine Learning (ML), een enorm potentieel heeft. 

Uitdagingen op het gebied van data en analytics 

Om succes te boeken met AI, zijn grote hoeveelheden data en de juiste data-infrastructuur nodig. Ondanks een toename van nieuwe databronnen, is de grootste data-gerelateerde uitdaging, volgens meer dan de helft van de Nederlandse respondenten (51%) een gebrek aan data om de kredietwaardigheid van klanten te beoordelen. Daarom geeft 80% van de Nederlandse bedrijfsleiders prioriteit aan het investeren in nieuwe databronnen, om zo een beter inzicht te krijgen in de risico’s en betalingsmogelijkheden van kredietverstrekkers. Dit is iets meer dan 75% van de wereldwijde leiders die investeringen in nieuwe databronnen als prioriteit zien.  

Uit het onderzoek blijkt dat de grootste analytics-uitdaging voor meer dan de helft van de Nederlandse respondenten (52%) het vermogen is om verschillende data-assets naadloos met elkaar te verbinden in een datawarehouse die AI/ML use cases doeltreffend ondersteunen. Om dit probleem aan te pakken, geeft 70% van de lokaal ondervraagde bedrijven prioriteit aan investeringen in cloud technologie voor een naadloze data-integratie. Hierbij is 57% van mening dat extern gehoste clouddiensten de beste manier zijn om datasilo’s te vermijden en databronnen samen te voegen.  

De voordelen van AI-implementatie 

AI kan op meerdere manieren de productiviteit, efficiëntie en dienstverlening verbeteren. Veel organisaties verkennen actief AI-use cases, waaronder verbeterde acceptatie met ML-modellen, preventieve en vroegtijdige fraudepreventie en snellere klantenservice. Meer dan de helft (57%) van de organisaties die AI al gebruiken, vindt dat de productiviteitswinst de initiële kosten compenseert. Dit is een duidelijke indicatie van de positieve Return on Investment (ROI) van AI-implementatie.  

“AI vormt de kern van innovatie en wordt een differentiërende technologie. Dit blijkt uit het feit dat 69% van de Nederlandse respondenten van mening is dat AI hen een concurrentievoordeel oplevert. En de race naar de implementatie is in volle gang. De verwachting is dat het opnemen van AI in de meeste gevallen het komende jaar verdubbelt”, zegt Veronica Flyckt, CIS Product & Analytics Director, Northern Europe bij Experian. 

“Hoewel AI innovatie stimuleert en analytische prestaties verbetert, is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat deze technologie op een verantwoorde en ethische manier wordt gebruikt. Het is geruststellend dat 61% van de respondenten wereldwijd beschikt over een uitgebreid AI risk managementprogramma en onbedoelde vooroordelen actief aanpakt door middel van volledig transparante en verklaarbare AI. Bedrijven die deze technologie omarmen, zijn in het voordeel, omdat ze nieuwe groeikansen mogelijk maken door middel van procesefficiëntie en meer automatisering”, zegt Malin Holmberg, CEO, EMEA & APAC, Experian. 

 

Lees ook

NTT en Qualcomm slaan handen ineen voor nieuwe AI-edge toepassingen

Freshworks: AI biedt IT-managers enorme mogelijkheden

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie