Gastexpert: de perfecte cloud strategy in 4 stappen

Vincent Visser
Tech savvy bedrijven gebruiken de cloud als een platform om het meeste te halen uit opkomende technologieën zoals AI, blockchain, en IoT. Zo kunnen ze oplossingen ontwikkelen om de industrie radicaal te veranderen.

Maar liefst 67 procent van zogenaamde cloud visionairen geven aan nieuwe, nog nooit vertoonde, klantervaringen te ontwikkeling met behulp van de cloud. Dit blijkt uit een onderzoek dat IBM hield onder 2.000 executives uit 19 sectoren en 16 landen.

De cloud maakt een stormachtige ontwikkeling mee, verwacht wordt dat in 2020, 90 procent van alle bedrijven hun bedrijfsmodel verrijken met cloudtechnologie. Om de concurrentie voor te blijven moeten bedrijven dus weten hoe ze de cloud het beste in kunnen zetten om kansen te benutten. Er dient dus een duidelijke strategie achter te zitten.

Er zijn 4 stappen die doorlopen dienen te worden om de perfecte cloud strategie te ontwikkelen:

  1. Leg nadruk op disruptieve technologieën. Ontwikkel cases die als bewijsvoering dienen om aan te tonen dat technologieën zoals AI en blockchain waarde toevoegen aan de organisatie. Identificeer per case de (verwachte) waarde, de gevolgen voor de klantervaring, het risico en de kosten.
     
  2. Stel prioriteiten. Welke workloads dienen naar de cloud te gaan en welke niet? Het kan voorkomen dat sommige processen niet direct over kunnen naar de cloud. Dat is geen probleem zo lang er vanuit de bredere bedrijfsstrategie wordt gedacht en wordt geïdentificeerd – en geprioriteerd – waar de cloud nuttig is. Een hybride cloudaanpak kan ook nuttig zijn, bij de overweging van het gebruik van publieke clouddiensten. Zorg ervoor dat deze aanpak breed gedragen wordt en moedig co-creatie door verschillende departementen en verschillende onderdelen van de waardeketen aan.

    Onderzoek van IBM toont aan dat 79 procent van de best presterende organisaties die de cloud gebruiken hun security in de cloud draaien, 70 procent draait mobiel in de cloud. Daarnaast verwacht 65 procent van de ondervraagden IoT apps binnen 3 jaar vanuit de cloud in te zetten.
     
  3. Bouw een cultuur waar innovatie op de eerste plek komt. Beloon innovators en benadruk hun successen. Zorg ervoor dat data scientists en developers zich niet in aparte silos terugtrekken, maar moedig samenwerking tussen teams aan. Maak duidelijk dat hun prestaties niet mogelijk zouden zijn geweest als ze niet hun nieuwste, disruptieve technologieën hadden geïntegreerd in de cloud. Innoveer oplossingen verder met behulp van klanten en business partners.
     
  4. Pluk de vruchten. Bedrijven die de cloud gebruiken ervaren dat het nieuwe manieren biedt om inkomsten te genereren uit data. Zo kunnen er cloud-gebaseerde producten worden aangeboden, nieuwe markten betreden worden, nieuwe bronnen van inkomsten aangeboord worden en creatieve bedrijfsmodellen ontstaan. Werk met partners in het ecosysteem samen om efficiëntie te vergroten en klantenservice te verbeteren en gebruik ROI om het financiële succes te meten.

Door de cloud ontstaan er nieuwe ecosystemen van partners. Bijvoorbeeld in de auto-industrie, het traditionele ecosysteem van een autofabrikant draait om hardwareleveranciers, zoals leveranciers van onderdelen. Nu steeds meer auto's verbinding maken met internet, zoeken consumenten steeds vaker naar mobiliteitsoplossingen. Dat heeft nieuwe auto-ecosystemen aangestuurd, waaronder programma’s om auto’s te delen, autonome software-ontwikkelaars, aanbieders van ritverzekeringen en aanbieders van cloud-gebaseerde entertainment. In alle sectoren denkt 55 procent van de managers dat hun traditionele waardeketens zal worden vervangen.

De beste cloud perfomers hebben drie voordelen gehaald uit de cloud: verbeterde ROI (59 procent), een reductie in kosten (57 procent) en een hogere marktwaarde (46 procent). Deze goed presterende organisaties geloven ook dat de cloud een competitief voordeel kan leveren bij productie, klantloyaliteit en bedrijfsprocessen. Voorbeelden die worden genoemd zijn:

  • Verbeterde ‘technology agility’ (63 procent)
  • Verbeterde functionaliteit (62 procent)
  • Verbeterde producten (59 procent)
  • Snellere ‘time-to-market’ (58 procent)
  • Verbeterde klanttevredenheid gedurende gebruik van producten en services (57 procent)
  • Hogere werknemerstevredenheid (57 procent)
  • Verbeterde schaalbaarheid (57 procent)
  • Verbeterde klantbinding (46 procent)

Trendwatchers zien dat innovatie binnen bedrijven en waardeketens worden gedreven door de cloud. De best presterende organisaties voorspellen dat zij de cloud zullen gebruiken om unieke klantervaringen te bewerkstelligen, nieuwe klanten aan te trekken, nieuwe ecosystemen te creëren en nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen in de komende drie jaar.

afbeelding van Vincent Visser

Vincent Visser | Cloud country leader Nederland, IBM

Bekijk alle artikelen van Vincent