Gastexpert: Direct aan de slag met onsite search

Redactie WINMAG Pro
De belangrijkste e-commerce trends van de afgelopen jaren hebben veelal te maken met het verder verbeteren van de klantervaring. Door zo nauwkeurig mogelijke zoekresultaten te tonen ligt het gemak voor de gebruiker hoger. Als vanzelfsprekend levert dit meer conversie op voor je webshop. En dus omzet.

Want veel zoekers zijn kopers. Eigenaren van webshops beseffen zich zelden hoe veel bezoekers actief gebruik maken van de zoekmachine functie. Stel je voor: een consument is op zoek naar een parfum genaamd Deep Red van Hugo Boss en komt uit bij een online parfumerie. Zonder dat hij het door heeft typt hij ‘Diep Red’ in de zoekbalk. 0 hits. Jammer! 

Hij probeert het vervolgens bij de concurrent, wellicht verkopen ze zijn favoriete parfum daar wel. Door iets simpels als een spelfout kan een aankooproute 180 graden omdraaien. Dit soort problemen zijn met onsite search goed in te richten. Zorg ervoor dat ook bij spelfouten het product kan worden gevonden. Dit kan bijvoorbeeld met een ‘self learning’ onsite search module.

Onsite search modules

Bezoekers van jouw site willen graag snelle, relevante resultaten zien. Zelfs wanneer ze, zoals in het voorbeeld hierboven, een typefout maken. Dat is wat onsite search modules kunnen regelen. Er zijn verschillende manieren om de tools te gebruiken. Bijvoorbeeld door filtering te optimaliseren met afbeeldingen van producten.

De zoekmachine moet overigens ook zelflerend zijn: spelfouten moeten herkend worden en gerelateerde producten moeten getoond kunnen worden. Ook kun je de verkoop van actieproducten stimuleren via de zoekmachine.

Direct aan de slag

Wil je beginnen met het optimaliseren van je onsite search? Stel jezelf dan allereerst de volgende vier vragen:
 

  1. Wat zijn op dit moment de resultaten van mijn onsite zoekmachine?
  2. Op welke producten wordt veel gezocht in mijn webshop?
  3. Wat zijn voor mij belangrijke producten om te verkopen?
  4. Welke producten kunnen extra aandacht gebruiken?

Eenvoudig filteren

Wanneer mensen zoeken op een ‘breed’ zoekwoord zoals een categorienaam of een merknaam dan krijgen mensen veel zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan ‘Hugo Boss’ in een parfumwinkel. Maak het dan zo eenvoudig mogelijk om te filteren. Zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar een eau de toilette of zoeken ze juist een douchegel? Dat zijn behoorlijk verschillende producten, hier wil je de klant zo nauwkeurig mogelijk in bedienen. Als je dit niet doet, heb je kans dat ze vertrekken van je webshop… Een gemiste kans!

Mobile, Mobile, Mobile

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Het mobiele verkeer neemt nog steeds toe, dus zorg voor een goede online presentatie! Dat begint met een prettig responsive design, óók bij je onsite search modules. Juist dan is het extra van belang dat de klant het product vindt die hij zoekt. 

Vanuit onze ervaring zien wij dat het van groot belang is om te investeren in de onsite search van je webshop. Laat dus geen kans liggen op meer omzet en ga ermee aan de slag!

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

Redactie WINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie