Gastexpert: Je stem als huissleutel - stemherkenning maakt smart homes pas echt slim

Dan Faulkner
De smart home wordt eindelijk echt slim. We komen nu langzamerhand in het tijdperk waarin netwerken, systemen en diensten in huis niet alleen een simpele opdracht begrijpen, maar zelfs een zinnige conversatie kunnen voeren om onze wensen te vervullen. Wat is er de laatste paar jaar veranderd? Nou ja veranderd, het is meer een evolutie.

Artificial intelligence (AI) wordt steeds breder toegepast en daardoor begrijpt een virtuele assistent of een systeem jou steeds beter en lukt het ook steeds beter om je op een enorm persoonlijke manier te bedienen. Gaandeweg leert het systeem jouw voorkeuren en eigenaardigheden. Dat is bijvoorbeeld van het klaarzetten van de speellijst die het beste past bij jouw vrijdagavond bankhangen tot het weten dat je om 19:00 uur thuis komt en zorgen dat de lichten al aan zijn. De trigger voor deze persoonlijke services is de klank van je stem.

Stemherkenning en AI: een echte gamechanger

We brengen ongeveer 60 uur per week thuis door. Daardoor is een slim huis op basis van AI niet alleen interessant voor de mega-techbedrijven, maar ook voor de dienstverleners op het gebied van communicatie. Serviceproviders hebben toch al aardig controle over de woonkamer of de ruimtes waar je tv kijkt of andere content tot je neemt. Stembesturing is bezig aan een stevige opmars in de tv- en contentmarkt. Er zijn al tv’s en afstandbedieningen die je via je stem kunt bedienen om makkelijk programma’s, muziek en content te vinden en af te spelen. Combineer je dat met verdere personalisatie en integratie van systemen dan heeft dat een grote impact op de smart home-beleving. De kern is dat het systeem jou en je voorkeuren (her)kent, ook in een omgeving die gedeeld wordt met andere mensen die net als jij een persoonlijke beleving willen. En dit is precies het terrein waarop AI in combinatie met voice biometrics een echte gamechanger is voor smart homes.

Iedereen heeft een unieke stem. Die is ideaal voor de intelligente systemen van vandaag om te onderscheiden wie precies spreekt. Vanaf het moment dat jouw stem is herkend, begint de persoonlijke beleving. Op dit moment zijn er al ruim 150 miljoen consumenten die via stemherkenning (voice biometrics) heel eenvoudig kunnen inloggen bij banksystemen en andere toepassingen. Daarbij is hun stem letterlijk hun wachtwoord. In een smart home betekent deze eenvoudige methode bijvoorbeeld dat je alleen maar ‘hallo’ hoeft te zeggen om je virtuele assistent in actie te krijgen.

De beste authenticatiemethode

Volgens Opus Research zullen in 2020 ruim een half miljard consumenten gebruik maken van stemherkenning om toegang te krijgen tot verschillende applicaties en toepassingen. Stemherkenning is een krachtige user interface voor een grote verscheidenheid aan diensten en markten. Er is bovendien nauwelijks investering in hardware nodig. Onderzoek van Oinam Joymala en Neha Khare, ‘Securing a Smart Home Network using Voice Biometrics’ (pdf) noemt stem de beste authenticatiemethode van alle biometrische alternatieven, juist omdat het handsfree is en moeiteloos gaat.

Stemherkenning wordt tot nu toe vooral gebruikt om onder meer een virtuele assistent te wekken of om snel toegang te krijgen tot een mobiele app die verbonden is met een apparaat. Maar je stem kan ook je huissleutel zijn. Denk alleen maar aan al die keren dat je naar de deur loopt met je handen vol boodschappen en dan je huissleutel uit je zak moet zien te krijgen. Met een slim beveiligingssysteem hoef je alleen maar te zeggen: ‘mijn stem is mijn wachtwoord’, en je huis herkent je en doet de deur voor je open. Vervolgens gaan de lampen aan, wordt de verwarming ingesteld op jouw voorkeur en laat de tv het laatste nieuws zien zodat je weer helemaal bij bent.

‘Mijn stem is mijn wachtwoord’

Authenticatie is ook belangrijk bij de aankoop van producten en diensten. Stemherkenning helpt misbruik voorkomen bij de aankoop en bij de verificatie van creditcardinformatie. Dit biedt serviceproviders ook mooie kansen om de aankoop van extra content bij een abonnement makkelijk en prettig te maken. Met een simpel stemcommando kun je bevestigen dat je inderdaad 7 euro wilt betalen voor die Eredivisie-wedstrijd. En als kinderen hun vrienden uitnodigen om mee te kijken naar de wedstrijd, dan geef je het huis de opdracht om een paar pizza’s te bestellen bij je favoriete bezorgdienst. Verificatie en betaling? ‘Mijn stem is mijn wachtwoord’, en de bestelling komt eraan.

Als stemherkenning integraal onderdeel wordt van een holistisch conversatie-IoT-geheel, dan wordt het onvoorstelbaar makkelijk om woningbeveiliging en allerlei andere diensten te beheren, netwerkapparaten en data te beveiligen, en muziek, content, webaankopen en andere zaken persoonlijk te maken. Deze mate van personaliseren is de volgende fase in het intelligenter maken van het huis, waar bewoners eenvoudig en snel met alles kunnen communiceren. Dan wordt een smart home pas echt slim!

afbeelding van Dan Faulkner
Door: Dan Faulkner

Dan Faulkner | Senior Vice President & GM, Communications Service Providers, Nuance Communications

Bekijk alle artikelen van Dan