Geen automonteur, maar softwareontwikkelaar: alles over chiptuning

Geert van der Klugt
Sinds de normalisatie van ECU’s in de automotive-industrie, is er een groeiend aantal bijzonder vaardige monteurs in opkomst. Auto-onderhoud draaide in de vorige eeuw met name om mechanica. Van een moderne monteur wordt daarentegen elektrotechnische en softwarematige kennis verwacht.

Googel maar eens op een term als ‘chiptuning kenteken’. De bedrijven die in de resultaten verschijnen hebben een hoop met traditionele automonteurs in gemeen. Maar traditionele automonteurs zijn het zeker niet. Ruimte voor verbetering beperkt zich niet tot een vastgeroeste uitlaatklep, want de kern van een moderne auto is allesbehalve mechanisch. De moderne moteur vervangt geen olie. De moderne monteur patcht stuursoftware. Dat heeft alles te maken met de electronic control units (ECU) waar een moderne wagen op draait. Deze hardware-units zijn onder andere verantwoordelijk voor het beheer van autodeuren, motoren en snelheid. 

De productie van auto-onderdelen en -modellen gaat met strenge veiligheidsvoorwaarden gepaard. ECU’s zijn op die voorwaarden geen uitzondering. Vandaar is het zeldzaam om een compleet nieuwe ECU in een nieuwe wagen te zien. Standaard is een aangepaste versie van een reeds goedgekeurde ECU. De autofabrikant is dus niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een ECU, maar voor het gebruikmaken van een veilige, goedgekeurde ECU. 

Doorontwikkeling van ECU-software vindt continu plaats. Maar niet altijd door de autofabrikant. Als resultaat laat de stuursoftware van een willekeurige wagen veel te wensen over. 

Ondermaats 

Neem de BMW 530d, een model dat in 2017 het daglicht zag. De toentertijd meegeleverde ECU’s en software, verantwoordelijk voor zaken als motormanagement, voldoen precies aan de performance die in brochures wordt vermeld. En hetgeen dat in brochures wordt vermeld, is niet altijd optimaal. 

Zoals eerder genoemd krijgen auto-fabrikanten met tal van veiligheidsvoorwaarden te maken. Het is niet geheel onlogisch om te concluderen dat het vermogen in een brochure aan die voorwaarden verwant is. In de realiteit is het absoluut niet illegaal om het aantal pk’s van een 530d op te laten krikken. Een BMW chip tuning specialist is even goed - dan wel beter - op de hoogte van regionale veiligheidsregels. En een lokale specialist handelt vaak adequater dan de multinational waar de auto van afkomstig is. 

afbeelding van Geert van der Klugt

Geertvan der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanGeert