Websites met irritante reclame zakken in zoekmachineresultaten

Google bindt de strijd aan met pop-up advertenties

Redactie WINMAG Pro
Er is weinig zo irritant als pop-up advertenties op mobiele devices. Gewiekst nemen ze je beeldscherm in beslag en dwingen ze je wanhopig op zoek te gaan naar het – nagenoeg onzichtbare - kruisje. Gelukkig is Google het met ons eens. Op hun officiële blog kondigde de internetgigant aan de strijd aan te gaan met het verschijnsel door websites met opdringerige reclame een straf op te leggen.

Hogere Google ranking zonder pop-up ads

Websites die gebruikmaken van pop-up advertenties zouden zomaar eens flink kunnen zakken in de zoekresultaten. Google streeft ernaar om de websites met de beste informatie en de minst irritante reclame het hoogst te ranken. De zoekmachinereus voert haar nieuwe beleid vanaf 10 januari 2017 door.

Mobiele ervaring 

Volgens Google is het frustrerend als gebruikers niet de content te zien krijgen die ze verwachten en al helemaal als dat op het kleinere scherm van een mobiele device is. De mobiele ervaring staat bij Google hoog op het prioriteitenlijstje. Zo veranderde ze vorig jaar haar algoritme om mobile-friendly websites een boost te geven.

Kleine banner-ads wel

Overigens gelden de nieuwe regels niet voor alle pop-up advertenties. Websites die alleen zichtbaar zijn met een wachtwoord of vragen om leeftijdsverificatie mogen bijvoorbeeld nog wel dergelijke advertenties inzetten. Ook banner-advertenties die slechts een redelijke hoeveelheid van het scherm opeisen zijn nog toegestaan.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie