Hoe je als werkplekbeheerder overal terecht kunt

Redactie WINMAG Pro
Een fijne en efficiënte werkplek zorgt voor tevreden werknemers en verhoogt de betrokkenheid en productiviteit. Zo simpel is het. Maar wie zorgt ervoor dat alle hard- en software vlekkeloos blijft werken?

De zogenaamde ICT Werkplekbeheerder is een uitermate belangrijk persoon binnen elk bedrijf. Hij of zij beheert alle apparaten in relatie tot de verschillende werkplekken. Denk hierbij aan computers, laptops, tablets, scanners, kopieermachines en printers. En dan hebben we het overigens niet alleen over het kantoorpand zelf, ook als medewerkers thuis of onderweg moeten werken zorgt de ICT Beheerder dat dit zonder problemen kan. Hij of zij regelt dat alles altijd naar behoren werkt en dat de beveiliging waterdicht is. En als zich dan een storing of ander probleem voordoet is de werkplekbeheerder het eerste aanspreekpunt en de aangewezen persoon om dit zo snel mogelijk op te lossen. Op deze manier is de organisatie verzekerd van continuïteit. In dit artikel vertellen we waarom je als werkplekbeheerder overal aan het werk kunt en wat je nodig hebt om deze cruciale functie te vervullen. 

Anticiperen en reageren

Een goede werkplekbeheerder anticipeert op allerlei scenario’s die de ICT van een bedrijf zouden kunnen verstoren. Door daarop voorbereid te zijn kan hij of zij slagvaardig reageren als een van deze situaties zich voordoet. Daarvoor is een zeer uitgebreide kennis van zowel hardware als software een absolute voorwaarde. Alleen dan kan er snel actie ondernomen worden bij storingen of andere calamiteiten. 

Inrichten van de ICT-infrastructuur

Vaak is een werkplekbeheerder nauw betrokken bij de inrichting van werkplekken. Op deze manier is de structuur bekend en zijn interne en externe werkplekken beter te monitoren. Bij alles wat de werkplekbeheerder doet staat de eindgebruiker centraal. Apparaten die ermee ophouden of software dat niet doet wat het moet doen is niet alleen irritant maar ook schadelijk voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Het is de taak van de werkplekbeheerder om dit te voorkomen zodat de werkzaamheden ongestoord door kunnen gaan.  

De boel draaiende houden

Netwerkbeheer moet op elk moment ingeschakeld kunnen worden. Dat betekent dat je vaak ook ’s avonds beschikbaar bent om problemen op te lossen. Als het mogelijk is wordt support vaak op afstand gedaan, maar soms is het toch nodig om naar de plek des onheils te gaan. Het monitoren, oplossen van storingen en vragen beantwoorden van gebruikers is dus geen 9 tot 5 baan. Maar daardoor des te bevredigender.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie